10 manieren om van die vervelende rugpijn af te komen

Een zwakke rug is ongetwijfeld één van de meest vervelende irritaties die je kunt hebben als sporter zijnde. Mocht het er echt inschieten, dan kun je helemaal geen fysieke arbeid meer verrichten en ga je helemaal stuk bij elke beweging die je moet maken. Maar ook lichte rugpijn kan enorm vervelend zijn en zeker je sportprestaties negatief beïnvloeden. Er is echter hoop, want je kunt er iets tegen doen. Wel meer dan iets zelfs. Deze 10 tips zijn goud voor de mannen met een zwakke rug.

1. Alcohol drinken

Laten we maar meteen met de beste tip beginnen. Een alcoholisch drankje per dag is goed voor de botten. Nog beter zelfs dan geheelonthouding volgens Oregon State University. Gerst levert je botten namelijk de siliconen die ze nodig hebben, dus hoe meer gerst, hoe beter.

Bier drinken

2. Sauna bezoek

Een half uurtje in de sauna zorgt ervoor dat je lichaam 142% meer HGH (groeihormonen) aanmaakt. Ook je bloedsomloop wordt gestimuleerd, waardoor je veel soepeler wordt.

3. Springen

Springen is beter voor de botdichtheid dan rennen volgens de American Journal of Health Promotion. Om de botten te versterken is twee sets van 10 sprongen uit stilstand al genoeg.

4. Vermijd zware gewichten

Gebruik je in de gym regelmatig de leg press? Dit apparaat bezorgt je alleen maar meer rugpijn. Squats zijn een betere optie, want volgens de North Texas Uni verbetert het de afgifte van HGH in je lichaam. Ze raden zes maal 10 herhalingen op 80 procent van je maximale tilkracht aan.

5. Frisdrank maakt je zwak

Frisdrank maakt de botten slap. De Tufts University ontdekte dat cola de dichtheid van je botten met 4% laat afnemen door de combo van fosforzuur en cafeïne.

nike-coca-cola

6. Bottensoep

Hè wat? Bottensoep ja. Als je geroosterde kip hebt gegeten is het goed om de botten te bewaren en daar bouillon van te maken. Botbouillon is namelijk een goede bron van collageen en een bult mineralen die de botten sterk houden.

7. Kop op

Zit jij de helft van de dag voorover gebogen over je smartphone. Dat legt veel spanning op de nek en rug, dus ga rechtop zitten en probeer die smartphone iets vaker in je zak te houden.

8. Vitamine K

Nee, geen ketamine. Vitamine K is goed voor je skelet. Het ondersteunt de functie van je botopbouwende cellen. Daar kun je supplementen voor nemen, maar ook bladgroenten zitten er vol mee.

9. Balans is belangrijk

Sporten waar een goede balans voor nodig is versterken de spieren die de ruggenwervel ondersteunen. Surfen (iets moeilijker in Nederland) en skateboarden zijn bijvoorbeeld prima opties.

10. Stoppen met roken

We begonnen met de makkelijkste tip en we eindigen met de moeilijkste. Althans, voor degene die roken. Het vermindert namelijk de opname van vitamine D en laat dat net een cruciale vitamine zijn bij de opname van calcium.

Een andere vorm van pijn die je vaak hebt na het voetballen is natuurlijk spierpijn. Dit zijn 7 tips om snel van spierpijn af te komen.

Bron: Men's Health