Met deze 6 psychologische tips wordt elke penalty een eitje

Bij een penalty kan er behoorlijk veel druk staan op degene die ‘m moet gaan nemen. Het meest extreme voorbeeld is natuurlijk de pingel die Ronaldo in de laatste minuut van de wedstrijd nam tegen Juventus bij een 0-3 achterstand. Missen betekende verlengen en scoren betekende een plek in de halve finales van de Champions League. Hij hield het hoofd koel en schoot ‘m prachtig binnen, maar hij is wel wat druk gewend. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je ook zo koel blijft? Met deze 6 tips moet dat lukken.

Oefen zo realistisch mogelijk

Het oefenen van penalty’s lijkt weinig met psychologie te maken te hebben, maar het vormt juist de basis om met zelfvertrouwen richting de stip te gaan. Train daarom alsof je in een echte penalty shootout terecht bent gekomen. De spelers moeten in de middencirkel wachten om vervolgens de spannende tocht naar de stip af te leggen. Zo beleven zowel de keeper als speler de penalty shootout zo realistisch mogelijk.

Oefen met beloningen

Maak er meteen een competitieve shootout van om extra druk te leggen op de pingel tijdens het oefenen. Maak twee teams en het team dat verliest moet een aantal rondjes om het veld gaan lopen. Dat wil niemand, dus er zal in ieder geval wat druk op je schouders rusten tijdens het nemen van de penalty.

Vaste celebration

Kies een vaste (subtiele) celebration als je tijdens de training een penalty scoort. Dat kan een gebalde vuist zijn of wat je ook maar wilt. Dit wordt namelijk iets waar je op terug kunt vallen bij je volgende penalty. Doe die celebration even voordat je ‘m moet nemen om jezelf te herinneren aan het moment dat je de pingel goed nam. Daarnaast helpt het ook om de maximale focus te vinden.

Hierboven wordt nog maar eens duidelijk hoe veel druk er op de pingel van Ronaldo stond en wat voor trucjes de Juve spelers probeerden uit te halen om hem uit zijn concentratie te halen.

Visualiseer de goal

Voordat je de penalty neemt moet je in je hoofd alvast de penalty binnen schieten. Hierdoor zorg je voor een neurologische reactie met een emotionele uitkomst, waardoor je zelfvertrouwen een boost krijgt.

Praat jezelf moed in

Tegen jezelf praten is iets wat je waarschijnlijk heel vaak doet, of je dat nu door hebt of niet. Bij een penalty is dat ook slim om te doen. Positieve dingen tegen jezelf zeggen zoals ‘ik kan dit’ of ‘ik ga deze zeker scoren’ helpen je de focus te vinden voor het belangrijke moment. Ook zorgt het ervoor dat je niet aan jezelf gaat twijfelen en met zelfvertrouwen de pingel kunt nemen.

Vind de rust

Nu is het moment echt daar dat je ‘m moet gaan nemen, dus pak even een moment om tot jezelf te komen. Spelers als Cristiano Ronaldo doen dat door een langzaam en diep in te ademen, waardoor de focus en aandacht volledig op het centrum van je lichaam komt. Dit is een goede manier om kalm te worden en de volledige controle te pakken over de penalty die je gaat nemen.

Als je deze dingen doet dan moet je niet meer in de stress schieten bij het nemen van een penalty. Het enige wat dan nog volgt is die bal tegen de touwen rammen. Daar zijn deze 5 tips geschikt voor.

Bron: FourFourTwo