Bananen vs. Sportdranken – wat is beter tijdens het sporten?

Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat bananen wellicht een betere keuze zijn voor atleten dan sportdranken. De resultaten logen er niet om: bananen voorzien het lichaam van een vergelijkbare of zelfs betere ontstekingsremmende werking en andere voordelen dan sportdranken. Let wel, bananen kunnen een opgeblazen gevoel opwekken tijdens het sporten stellen de onderzoekers.

Bananen vs. Sportdranken

Het is bekend dat het eten van koolhydraten gedurende langere trainingen bijdraagt aan het langer volhouden van een training of ervoor zorgt dat je met een hogere intensiviteit kan trainen. Bovendien veroorzaakt het een sneller herstel na de training.

Bij het onderzoek werden twintig fietsers onderzocht. Wellicht is er bij het onderzoek een kleine kanttekening te plaatsen – het onderzoek is voor een deel betaald door Dole Foods, een bedrijf dat ook bananen verkoopt.

‘Hoeveel bananen moet ik dan naar binnen werken tijdens een training?’, vraag je je misschien af. De ideale hoeveelheid bananen tijdens het sporten is vooralsnog onbekend, maar de onderzoekers willen dit in de toekomst verder onderzoeken. Het ziet er naar uit dat bananen een uitstekend, natuurlijk en goedkoop alternatief zijn voor sportdranken, stelt de hoofdonderzoeker David Nieman, directeur van het Human Performance Lab bij Appalachian State University.

Zoals een befaamd woordenkunstenaar ooit zei: “Eet geen appel, eet geen kiwi. Ik wil gaan met die, ik wil gaan met die, ik wil gaan met die banaan!”

Hoewel het ideale aantal bananen dus niet helemaal bekend is, weten we wel wat de meest ideale momenten zijn om als sporter een banaan te eten. Het antwoord vind je hier.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.