Deze 3 oefeningen vormen de perfecte training voor je hamstrings

De hamstrings worden nog wel eens vergeten door fitnessboys, maar de echte voetballer weet natuurlijk hoe belangrijk deze spieren zijn. Ze helpen bij je explosiviteit, sprongkracht, schotkracht, balans en ga zo maar door. Voor velen is de hamstring echter ook een nachtmerrie, want de spiergroep is één van de grootste oorzaken van blessures. Tijd om die hamstrings dus eens flink te versterken. Als je daar nu al mee aan de slag gaat heb jij bij de start van het seizoen onverwoestbare hamstrings.

Een combinatie van 2, of als je het al aan kan 3 oefeningen vormt de perfecte training voor een partij hamstrings waar je bang van wordt. Hieronder wordt het voorgedaan in de video (tip: zet ‘m op full screen).

De training bestaat uit hip hinges, kettlebell swings en sliding leg curls. We leggen de oefeningen even uit voor je. Tijdens de hip hinge gebruik je een kettlebell die je vanuit je kruis heel rustig laat zaken en vervolgens een aantal seconden vasthoudt net boven de grond. Tijdens de kettlebell swings gebruik je zoals de naam doet vermoeden wederom een kettlebell die je van voor naar achter swingt onder je kruis door. Bij de sliding leg curls start je in een ‘brug-positie’ en vanuit daar laat je je benen in 3 seconden naar voren glijden en opnieuw net boven de grond hangen.

Hamstrings oefening

Optie A: Doe 3 tot 5 rondes van alleen oefening 1 & 2.
Optie B (voor de beesten onder ons): Doe 3 tot 5 rondes van alle 3 de oefeningen

  1. Hip Hinge: kies een kettlebell met een gewicht waarmee je 5 tot 10 herhalingen achter elkaar kunt doen
  2. Kettlebell Swing: dubbel zoveel als het aantal Hip Hinge herhalingen
  3. Sliding Leg Curl: zoveel mogelijk herhalingen als je kunt

Leestip: De workout voor een topconditie & afgetraind bovenlichaam

Bron: Men's Health