Eenvoudig je zwakke been trainen zonder bal doe je zo

Ben je altijd op zoek naar manieren om je spel te verbeteren? Dan hebben we weer een belangrijke tip voor je in petto. Eén van de meest gevaarlijke wapens in het voetbal is tweebenig zijn. Kijk maar naar Wesley Sneijder en Kevin de Bruyne, die even gemakkelijk met rechts als link ballen op doel vuren. Als je tweebenig bent heb je een snellere handelingssnelheid en houd je bij elke actie veel meer opties open, waardoor je voor elke tegenstander totaal onvoorspelbaar bent. Natuurlijk kun je jouw zwakke been trainen door veel met dat been te schieten en passen, maar misschien wel net zo belangrijk is onderstaande simpele oefening.

Je hebt niet eens een bal nodig, dus je kunt ‘m gewoon in je slaapkamer uitvoeren.

De Oefening

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je rechtsbenig bent. Zo niet, dan moet je de onderstaande aanwijzingen spiegelen.

Het is belangrijk dat je balans houdt tijdens deze opdracht. Ga op je rechterbeen staan en til je linkerbeen omhoog. Je maakt als het ware een hoek van negentig graden met je linkerbeen. Houd je linkerbeen in de lucht en veer een beetje door je rechterknie. Herhaal dit een paar minuutjes totdat je het idee hebt dat de oefening wel wat ingewikkelder mag. Doe dit wel echt pas als je een goede serie kunt maken zonder uit balans te raken.

De volgende stap is het uitbreiden van de oefening. In plaats van je linkerbeen gebogen te houden voeg je nu een trappende beweging toe. Elke keer dat je door je rechterknie veert maak je dus een trappende beweging naar voren. Ook dit probeer je een aantal minuten vol te houden. Herhaal deze oefening een paar keer week, tussen je trainingsdagen door.

de bruyne magista review

Waarom doe ik dit?

Als je rechtsbenig bent gebruik je jouw linkerbeen om je, tijdens het passen en schieten, in evenwicht te houden. Het is logisch dat je linkerbeen na verloop van tijd beter in staat is je in balans te houden dan je rechter, aangezien je de spieren in je linkerenkel en -knie simpelweg vaker gebruikt. Om beter met je zwakke been te kunnen passen en schieten kun je beter eerst zorgen dat de stabiliteit in je rechterbeen vergroot wordt. Daar is deze oefening dus heel geschikt voor. Door de oefening regelmatig te herhalen zijn je rechterenkel en -knie beter in staat om je in balans te houden tijdens het schieten.

Deze oefening is vanzelfsprekend niet voldoende om tweebenig te worden. Zoals we in de inleiding vertelden zijn veel balcontacten met je “chocoladebeen” ook erg belangrijk. Gebruik je trainingen daarvoor! Besluit bijvoorbeeld eens om een training (bijna) alles met je chocoladebeen te doen. Veel succes! Oh ja, en voetbal is een teamsport. Vertel je teamgenoten van deze oefening!

Leestip: Zo gebruik je de rust om helemaal klaar te zijn voor de tweede helft

Bron: Sport.info.nu