Dit is waarom elke MLS-club met adidas als shirtsponsor speelt

In maart gaat het nieuwe MLS seizoen van start en nu al presenteren verschillende teams hun nieuwe shirts. Wat opvalt is dat elke MLS-club gesponsord wordt door adidas. Is dat toeval of niet? Het antwoord is natuurlijk nee, maar eigenlijk is de verklaring toch best bevredigend en logisch.

Adidas MLS deal op competitie-niveau

In Noord-Amerika is het normaal dat er op competitie-niveau deals worden gesloten met sportmerken. Het Duitse adidas is de officiële athletic sponsor en productleverancier voor de gehele voetbalcompetitie. De deal tussen adidas en de MLS loopt van 2010 tot en met 2018. De inkomsten die de bond binnenhaalt worden eerlijk verdeeld over alle clubs.

In Europa, en nagenoeg de rest van de hele wereld, zien we het tegenovergestelde. Hier sluit elke club zijn eigen deal met een sportmerk. Hierdoor gaan vanzelfsprekend ook de beste deals naar de beste clubs. Grote clubs worden zo nóg rijker en groter terwijl de kleine clubs een steeds grotere achterstand oplopen en niet meer concurreren.

💪🏼 #tfc #6 #toronto

Een bericht gedeeld door Sebastian Giovinco (@sebagiovincoofficial) op

Typisch voor Amerika

In Amerika (en Canada) wil men voorkomen dat alle voordeeltjes naar de grote clubs gaan. Zo blijft de competitie spannend en dat is goed voor de gehele sport. Dit principe wordt niet alleen gehanteerd bij het verdelen van de sponsorinkomsten. In het American Football is er bijvoorbeeld jaarlijks (eind april) een zogenaamde draft. In deze draft mogen clubs nieuwe talenten, die net van de universiteitenclubs komen, contracteren. De club die het jaar ervoor het slechts presteerde mag als eerste kiezen. Dit onderstreept nog maar eens dat Noord-Amerikanen hun sporten graag competitief houden. Wat ons betreft een mooie gedachte, eentje waar men in Europa wellicht nog van kan leren.

Leestip: Chelsea betaalt monsterbedrag om van adidas af te komen