Mannen onder de 30 moeten deze fysieke tests aankunnen

Rond je dertigste ben je als man op je sterkst. Je zit in de bloei van je leven en zou de hele wereld aan moeten kunnen. En anders in ieder geval dit lijstje. Zie deze oefeningen als een APK voor je lichaam. Ben je rond de dertig en kan je deze fysieke uitdagingen niet aan? Dan wordt het tijd om een tandje harder te lopen.

Zitten is het nieuwe roken

Ben jij gezegend met een goede baan, maar zit je daardoor veel op kantoor? Grote kans dat je deze oefening niet kunt: Doe een squat met je borst vooruit en je rug recht. Haal je het niet om met je heup onder je knie te komen? Trainen die bilspieren! Door al het zitten zijn ze veel te slap geworden.

Slaap met één kussen

Met hoeveel kussens slaap jij ’s nachts? Als het er meer dan twee zijn, kan dat betekenen dat je last heb van een kromming in je wervelkolom. Grote kans dat ook dit iets te maken heeft met alle uren die jij achter je bureau doorbrengt. Een fysiotherapeut kan je helpen.

Vijf kilometer hardlopen in minder dan een half uur

Dat je de vijf kilometer weet te halen is prima, maar het moet wel onder een half uur te doen zijn. Een goede conditie heeft veel voordelen: het is goed voor je hersenen en humeur en beschermt tegen veel ziektes. Rennen dus!

hardlopen nike

Op één been staan met je ogen dicht

Deze is makkelijk te testen: je gaat op één been staan en doet je ogen dicht. Blijf je staan of val je om? Dit kan komen door een aantal spieren rondom je romp die wel wat krachttraining kunnen gebruiken. Of de oorzaak is ernstiger: een aandoening aan je evenwichtsorgaan of een zenuwbeschadiging. We willen je natuurlijk niet bang maken, dus doe eerst wat krachttraining en oefen. Let’s go.

Een persoon dragen

Geen probleem als je iemand draagt die wat kleiner is, maar des te fitter als je je twee meter lange buurman op weet te tillen. Het dragen van zware gewichten is iets wat bij veel mensen ontbreekt in hun workout routine. Toch jammer als je ooit je bruid voor je hebt staan en zij zelf de slaapkamerdeur door moet.

Tien push-ups

Je zal nu denken dat dit er ontzettend weinig zijn en dat je dit met twee vingers in je neus doet. Niet te snel. We hebben het over de perfect uitgevoerde push-up: borst naar de grond wanneer je omlaag gaat, armen gestrekt wanneer je omhoog gaat en je lichaam zo recht als een plank. Deze test is belangrijker dan je denkt: het is fundamenteel voor de kracht van het bovenlichaam en het behoud van de spieren. Dus, naar de grond en opdrukken maar.

Opstaan zonder handen

Ga op de grond zitten en sta op, zonder je handen te gebruiken of op je knieën te steunen. Deze oefening zal je op de lange termijn veel voordeel geven. Uit een studie bleek namelijk dat oudere mensen die deze oefening het beste konden uitvoeren, een hogere levensverwachting hadden.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.