Cristiano Ronaldo en zijn ongekende social media waarde

Cristiano Ronaldo is behalve één van de beste voetballers ooit ook een marketingmachine op volle toeren. Van zijn ruim €80 miljoen aan jaarlijkse inkomsten komen ongeveer €30 miljoen uit sponsorinkomsten. Daaronder vallen ook zijn social media kanalen, want je zult wel begrijpen dat zijn 280 miljoen volgers behoorlijk wat geld op kunnen leveren. Niet alleen voor hem zelf, want de merken waar hij reclame voor maakt profiteren hard mee.

Social media waarde Ronaldo

Natuurlijk krijgt hij veel geld voor een gesponsorde social media update, maar wat het die bedrijven oplevert is gigantisch. We nemen Nike even als voorbeeld: het sportmerk is grotendeels verantwoordelijk voor Ronaldo’s €30 mil aan sponsorinkomsten en vorig jaar sloten ze zelfs een levenslange deal met Ronaldo t.w.v. $1 miljard. Klinkt als belachelijk veel geld voor CR7, maar als je alleen al zijn social media waarde voor Nike ziet valt dat nog mee.

In 2016 creëerde de Portugees via 347 posts maar liefst 477 miljoen interacties in de vorm van likes, comments en shares. Dit aantal had een totale mediawaarde van $500 miljoen voor Nike. Nog zo’n topjaar draaien dus en ze hebben Ronaldo’s contract al ongeveer terugverdiend. Een bepaalde Instagram post was zelfs $5,8 miljoen waard. Dat was onderstaande afbeelding, kort na de EK winst.

When a team and nation believe, anything is possible. #SparkBrilliance #justdoit

Een bericht gedeeld door Cristiano Ronaldo (@cristiano) op

Totale waarde

Behalve Nike heeft Ronaldo natuurlijk nog een groot aantal andere sponsoren die hij via social media aanprijst, zoals Tag Heur, Abbott Labs, Herbalife, Armani en Emirates. Ook voor deze merken zijn de inkomsten groot als ome Ronnie het even deelt op Insta. In 2016 was zijn totale social media waarde bijna $1 miljard en had de gemiddelde post een ongekende mediawaarde van ruim $1,6 miljoen. Hieronder wordt ook duidelijk dat hij op dit gebied alle andere voetballers en andere atleten heel ver voor is.

Dit jaar heeft hij ook een deal gesloten met EA Sports FIFA en dat zal de kassa weer flink doen rinkelen. Wat een baas.

Leestip: Nike verwent Ronaldo wéér met eigen Mercurial

Bronnen: NSS en Business Insider