Verbeter je conditie met deze 5 eenvoudige tips

Een gebrekkige conditie is één van de belangrijkste redenen waarom iemand niet het volledige rendement uit zijn potentie haalt. Het heeft namelijk niet alleen effect op het aantal meters dat je kunt maken. Ook je balcontrole, passing en schieten lijdt eronder als jij na een half uurtje voetballen al stuk zit. Er zijn een aantal eenvoudige manieren waarmee jij je conditie een flinke boost geeft. En nee, meer eindeloze kilometers maken is niet de sleutel.

Verbeter je houding

Wanneer je rent met je schouders naar achteren en je borst naar voren nemen je longen enkele procenten meer zuurstof op dan wanneer je rent met een minder efficiënte houding. Vaak is dat nu net de houding die we aannemen wanneer we naar meer zuurstof snakken. Blijf dus op je houding letten.

hardlopen nike

Squashen

Fit worden kun je ook zonder die ellendige loopband of crosstrainer. Ga een keer met wat vrienden squashen. Door te gaan squashen verbruik je al gauw zo’n 10% meer energie dan bij welke andere sport dan ook. Daar blijft het niet bij, want je ontwikkelt sterkere onderarmen, een onderrug van staal en enkels van titanium. Tenslotte zullen ook je lichaamscoördinatie en behendigheid een ongekende boost krijgen.

Nachtrust

Zorg voor voldoende nachtrust. Wanneer je een flinke inspanning moet leveren en je de nacht ervoor 3 uur minder geslapen hebt dan normaal, neem je de volgende dag al snel zo’n 7% minder zuurstof op. Dat merk je natuurlijk aan je prestaties op het veld. Zeker wanneer jij je zoveelste sprint moet trekken en snakt naar lucht, is die 7% extra toch wel lekker.

Blijf drinken

Misschien een inkoppertje, maar je kunt in een half uur zweten al 2% van je lichaamsgewicht verliezen. Uitdroging maakt je bloed stroperiger en dat zorgt ervoor dat je lichaam minder makkelijk zuurstof vervoert, waardoor je weer 5% van je energie inlevert.

Compound moves

De zogenaamde ‘compound moves’, die meer dan één gewricht stimuleren, verbeteren je uithoudingsvermogen en je conditie sneller dan geïsoleerde oefeningen. Een goed voorbeeld van een compound oefening is de squat; je traint hierbij je hamstrings, kuiten, bilspieren, onderrug en natuurlijk je bovenbenen.

Wil je weten hoe je er nu conditioneel voorstaat? Aan de hand van dit artikel kom je erachter.