Vijf fouten die veel mensen na hun workout maken

Je gaat elke week een paar keer naar de gym om fitter, sterker en wellicht zelfs aantrekkelijker te worden. Super goed bezig, maar wat je na die workout doet is bijna net zo belangrijk en het zou toch zonde zijn als je fouten maakt die jouw harde werk teniet doen. Sta je jezelf uit te sloven voor niets. Voorkom deze 5 veelgemaakte fouten daarom.

1. Niet genoeg hydrateren

Tijdens het sporten heb je misschien niet de tijd om af en toe wat water te drinken, maar zorg er dan voor dat je het vochtverlies door zweten na de sessie aanvult. Dat kun je doen met water, maar het wordt ook geadviseerd om je glycogeen en electrolyten aan te vullen d.m.v. een gezonde sportdrank en goede koolhydraatrijke maaltijd.

2. Vette hap scoren

‘Even naar de McDonalds of frietzaak, want ik ben net toch al goed bezig geweest.’ Fout! Vet eten na je workout is een slecht idee, want het vertraagt het verteringsproces. Je kunt beter voor snelle nutriënten gaan die makkelijk in de bloedbaan en cellen worden opgenomen. Eet dus kort na de workout iets met goede eiwitten en koolhydraten. Dat is veel betere voeding voor je spieren dan zo’n vette snack.

3. Niet na-stretchen

We snappen best dat je geen zin hebt in een kleine workout na je workout, maar toch is het verstandig om de spieren even te rekken. Als je het overslaat kan het tot beperkingen in je flexibiliteit zorgen en dat kan weer leiden tot blessures. We gokken dat je daar nog minder zin in hebt dan die paar minuutjes rekken.

4. Weinig nachtrust

We hebben het al vaker gezegd en dat blijven we doen: je lichaam herstelt het meeste wanneer je slaapt, dus een goede nachtrust is essentieel voor je gains. Een uurtje of 7 á 8 slaap per nacht zou voldoende moeten zijn voor je lichaam.

5. Stilzitten

Natuurlijk heb je na die zware gymsessie even de tijd nodig om tot rust te komen, maar blijf niet stilzitten. Je lichaam kan anders ‘vast komen te zitten’ en da’s niet fijn. Soms heb je geen keuze (kantoorbaan), maar probeer dan alsnog ‘actief te herstellen’. Dynamisch stretchen, foam rollen en functionele core oefeningen zijn goede voorbeelden. Die beweging na je workout heeft veel voordelen, van bloedtoevoer stimuleren tot een beter postuur krijgen.

Behalve na de workout worden sommige fouten ook al voor de workout gemaakt. Het is bijvoorbeeld verstandig om deze 7 dingen niet te eten voordat je fysiek gaat trainen.

Bron: Men's Health