Zo kom je er precies achter hoe jij er conditioneel voor staat

Na een aantal weken trainen voel jij je al een stuk fitter, maar is je conditie op dat gewenste topniveau? Jouw VO2max is een belangrijke graadmeter om te zien hoe jij er conditioneel voor staat. De VO2max meet de maximale hoeveelheid zuurstof die jij elke minuut op kan nemen. Dit is een goede indicator voor de fitheid van het cardiovasculaire(hart)- en respiratoire(ademhaling)- systeem. Het schat in hoe het lichaam de zuurstof gebruikt om energie te kunnen leveren en is gerelateerd aan de functionele capaciteit van het hart.

voetbal conditie opbouwen

Wat zegt je VO2max?

Voor voetballers of bijvoorbeeld duuratleten geeft je VO2max een indicatie over het aerobe uithoudingsvermogen. Dit betekent: hoe goed het lichaam in staat is om de ingeademde zuurstof om te zetten in energie. Hoge VO2max waardes vereisen een vloeiende samenwerking van de verschillende fysiologische systemen en zorgen voor de aanvoer, het transport, het opnemen en het gebruik van zuurstof. Het zegt iets over het functioneren van het hart-longsysteem en is de beste indicator voor het bepalen van je conditie.

Theoretisch gezien: ‘hoe meer zuurstof je kunt inademen tijdens zware inspanning, hoe meer ATP het lichaam kan vrijmaken om inspanning te kunnen leveren.’

Wat heeft invloed op je VO2max?

Hoewel je VO2max goed te trainen is, is het ook afhankelijk van een aantal andere zaken. Om te beginnen heeft je gewicht er invloed op: hoe zwaarder je bent (hoe hoger je vetpercentage), hoe lager het maximaal opneembare zuurstofvermogen. Ook speelt leeftijd hierin een rol. Naarmate je ouder wordt, daalt ook je maximale zuurstofopname. Gemiddeld daalt je VO2max met ongeveer 0,5-1% per jaar vanaf je 35e levensjaar. Dit komt onder andere door het afnemen van je maximale hartslag en je maximale slagvolume.

Verder spelen ook je genen een rol. Hierin is je lichaamsbouw bepalend. Mensen met relatief meer langzame spiervezels (type 1 spiervezels), hebben een hogere mitochondriale inhoud en meer oxidatieve enzymen. Dit betekend dat je zuurstof beter in het lichaam wordt benut ten opzichte van snelle spiervezels (type 2 spiervezels).

hardlopen apps

Benieuwd naar je eigen maximale zuurstofopname?

Het is helemaal niet lastig om dit te bepalen, wel moet je even aan de bak! Om hier het beste inzicht in te verkrijgen is een cooper-test de perfecte oefening. Doordat je binnen 12 minuten een zo lang mogelijke afstand probeert af te leggen krijg je de beste inschatting van je VO2max. Uiteindelijk wordt je VO2max bepaald op basis van de afgelegde afstand in meters. De formule ziet er zo uit: (afstand in meters – 505)/45 = je VO2max.

In onderstaande tabel zie je wat de normale VO2max waarden zijn. Klik op de afbeelding voor een vergrote versie. 

VO2max mannen

VO2max vrouwen

Wil je meer tips en super effectieve workouts? Volg my-personaltrainer.nl op Facebook & Instagram.

13900893_1040445636025048_1998240525_n