Zo willen Eredivisie-clubs veel geld gaan verdienen met e-Sports

2016 is hét jaar waarin de Eredivisie voor het eerst in aanraking kwam met e-sports. PSV kondigde als eerste club aan op zoek te gaan naar een professionele FIFA-speler, maar uiteindelijk was het Ajax die als eerste Nederlandse club daadwerkelijk een e-sporter contracteerde. Het lijkt erop dat meerdere clubs gaan volgen, nu ook Heracles Almelo overstag is. Waarom mengen Eredivisie-clubs zich in deze wereld? Het antwoord lijkt heel simpel: geld.

Interesse sponsors groeit

Entertainment heeft zich de afgelopen jaren in grote mate verplaatst van real-life & TV naar het internet. Met de opkomst van Youtube en Facebook live-events kun je vanaf je eigen computer evenementen over de hele wereld bijwonen, zo ook e-sports toernooien. Dit gebeurt steeds massaler. Internationale wedstrijden worden regelmatig beter bekijken dan Nederlandse topwedstrijden op FOX of andere betaalzenders. Niet gek dat de interesse van sponsors daarom aan het verplaatsen is.

psv fifa-speler

Sponsorgelden e-Sports groeien hard

Patrick ter Haar voorspelde in gesprek met VICE dat de hoeveelheid sponsorgeld in e-sports (alle online games, niet alleen FIFA-tak) de komende twee jaar vermoedelijk gaat verdubbelen, of zelfs verdrievoudigen, van 700 miljoen naar ca. anderhalf tot twee miljard euro. Voor clubs als PSV en Ajax, die naast sportclubs ook vooral commerciële organisaties zijn, is het hierdoor interessant om ook deze markt te betreden en extra sponsorinkomsten binnen te halen.

Prijzengeld en transfers

Bij het winnen van een grote voetbalprijs ontvangt een club niet alleen een mooie beker of schaal, maar ook prijzengeld. In de wereld van e-sports is dat niet anders. Deze bedragen zijn nog niet te vergelijken met de échte voetbalwereld, maar door de immense groei in populariteit en sponsorgelden valt te verwachten dat het prijzengeld ook flink zal gaan stijgen. Daarnaast zal ook de waarde van e-sporters gaan toenemen en dus zijn grote transfers in de toekomst niet uit te sluiten. Ook dit kan voor Nederlandse clubs interessant worden.

E-sports lijkt voor Nederlandse voetbalclubs dus vooral een manier om toekomstige sponsorinkomsten veilig te stellen. Wij hopen vooral dat voetbalclubs ook echt voetbalclubs blijven. Voor ons blijft het spelletje in real life toch nog altijd veel leuker dan op een beeldscherm.

Leestip: EA Sports presenteert de 10 dikste FIFA 17 goals van 2016