10 slimme manieren om je (bier)buikje kwijt te raken

Als je niet op het hoogste niveau voetbalt is de kans groot dat je niet het meest atletische lichaam ter wereld hebt. Zeker als de derde helft jouw specialiteit is, inclusief wat vette hap uit de kantine. Best charmant zo’n buikje, maar je hebt vast wel eens momenten voor de spiegel gehad dat je dacht: zou ik er niet eens wat aan doen? Dat lijkt dan een onmogelijke opgave, maar dat is het zeker niet. Met deze tips ben je er sneller vanaf dan je verwacht.

Op de weegschaal

Bovenop je weegschaal is de perfecte plek om je afvalmissie van start te gaan. Mannen die zichzelf elke ochtend wogen verloren gemiddeld 9.2kg per maand, mannen die dit niet deden bleven steken rond de 3.1kg, schrijft het Journal of the Acadamy of Nutrition and Dietetics. Laat de wijzer de goede kant op gaan.

Zie de lol er van in

Mannen die per dag 15 minuten lachten, verbrandden 50 kilocalorieën extra per dag.

Grote eters

Israëlische onderzoekers ontdekten dat mensen die een groot ontbijt nuttigden 2,5 keer zoveel gewicht verloren dan degenen die de eerste maaltijd overslagen. In het onderzoek verloren de proefpersonen gemiddeld zo’n 10 procent van het lichaamsgewicht binnen 30 dagen.

De juiste tak van sport

AstroTurfs zocht uit met welke sporten je de meeste calorieën per uur  verbrandt. Het getal daarachter (het aantal sessies) laat zien hoe veel uren je de sport moet doen om een kilo vet te verbranden.
– Potje voetbal (five-a-side): 909kcal, 9 sessies
– Mountainbiken: 773kcal, 10 sessies
– Tennis: 727kcal, 11 sessies
– Ultimate frisbee: 727, 11 sessies
– Cricket: 436kcal, 18 sessies
– Surfen 273kcal, 28 sessies
– De hond uitlaten: 140kcal, 55 sessies

Bord voor je kop

Kleinere borden zorgen er al snel voor dat je tot 30 procent minder eet, zegt de Bond University. Blauwe borden verminderden de eetlust nog eens met 22 procent. Tijd om het Delfts Blauw uit je oma’s kast te vissen.

Vette onzin

De olie die je gebruikt bij het koken kan optellen tot 250 calorieën per dag. Wissel 2 eetlepels in voor sojasaus en bespaar niet alleen calorieën, maar stil ook je honger.

De prijs is in zicht

Onderzoek van Health Education laat zien dat mensen die fruit in het zicht hadden staan zo’n 12kg minder wogen dan de personen die tegen een snoeppot aankeken.

Luister naar je honger

We eten minder wanneer we onszelf kunnen horen kauwen, zegt tijdschrift Food Quality and Preference. Zet Spotify even uit.

Slaap er een nachtje over

We snappen dat je nog een aflevering van Westworld wilt kijken, maar het tekort aan slaap dat daarmee gepaard gaat kan ervoor zorgen dat je de volgende dag 300 extra calorieën naar binnen werkt, ontdekte de American Journal of Clinical Nutrition. Mocht je toch televisie willen kijken, kies dan voor een horrorfilm. De University of Westminster ontdekte dat een avond griezelen 161 extra calorieën verbrandt. Bovendien is de kans dat je naar je avondsnack grijpt klein wanneer je ingewanden over het scherm ziet vliegen.

Nu weet je dus hoe je dat bierbuikje tegen gaat, maar hoe ontstaat ‘ie eigenlijk? Nou, zo dus.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.