10 superfoods die jou een betere voetballer maken

Jezelf een betere voetballer eten. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar er zijn wel degelijk producten die jou helpen om een beter zicht te krijgen en een verbeterd uithoudingsvermogen & sneller herstel bezorgen. De voedingsdeskundige van Tottenham Hotspur selecteerde 10 ingrediënten die jou helpen een betere voetballer te worden.

Hertenbiefstuk

Dit klinkt al heerlijk. Een hertenbiefstuk zit vol met een vijftal aan prestatie-verbeterende ingrediënten: creatine, arginine, glutamine, ijzer en vitamine B12. Samen zorgen ze voor een toename in explosieve kracht en helpen ze jou door zware trainingen en wedstrijden heen. Het hertenbiefstuk is ideaal om maximaal te herstellen na inspanning.

Makreel

Deze vet verbrandt vet en zorgt voor een beter humeur. De vettige zuren bouwen hormonen die het spiermetabolisme ondersteunen, het immuunsysteem ondersteunen en je humeur stabiliseren. Eet het na je training, want als je het voor de inspanning eet kan het buikpijn opleveren.

Broccoli

Deze wondergroente helpt bij de verbetering van het zicht. Door de vitamine A krijgt het netvlies een power-up en de vitamine C & glutathion helpt bij het herstel. Er wordt aangeraden om broccoli na de workout te eten om de opname van vitamine A te maximaliseren.

Spinazie

Dit verbetert je uithoudingsvermogen. Het zit namelijk vol met calcium, ijzer en chlorophyl, wat voor een optimale transportatie van het bloed door het lichaam zorgt. Hierdoor verbetert het uithoudingsvermogen van het hart. Eet spinazie bij een lunch die rijk is aan koolhydraten en je kan er 90 minuten tegenaan.

Bieten

De sap uit bieten geeft je bergen energie. Door de nitraten die erin zitten verhoogt de bloedtoevoer en wordt de brandstofomzet geoptimaliseerd. Hierdoor worden je spieren aangespoord om te presteren boven hun kunnen. Drink wat bietensap voor de wedstrijd en je zal niet te stoppen zijn. Als iedereen kapot is kun jij nóg eens 90 minuten knallen.

bieten

Kerriekruiden

Heet van smaak, cool van nature. Kerriekruiden verlichten ontstekingen & verhitting en stimuleren het herstelproces. Doordat je je frisser voelt tijdens trainingen wordt je fitter en train je beter. Voeg wat garam masala (Indische kruidenmix) toe aan mager vlees na je training en je lichaam zal herstellen als een malle.

Groene thee

De cafeïne in groene thee helpt bij de verbetering van je focus op het veld en ondersteunt de vetverbranding tijdens inspanning. Het kan ook helpen bij het verwijden van de hartvaten, waardoor meer zuurstofrijk bloed door het lichaam gepompt wordt. Dit verbetert je uithoudingsvermogen.

Amandelen

Deze noot biedt de aminozuren die nodig zijn bij de ondersteuning van creatine synthese. Ter verduidelijking: het verbetert de bloedsomloop en helpt je lichaam om het maximale uit je training te halen. Voeg wat amandelen toe aan je herstelshake voor optimaal resultaat.

Tuinbonen

Deze bonen zitten vol met tyrosine aminozuren en een stofje dat je kunt vinden in de hersenen, genaamd L-dopa. Ze helpen je te focussen tijdens belangrijke wedstrijden. Maar ook tijdens trainingen zorgen ze ervoor dat je er met je koppie bij blijft. Eet een handvol voor de training of wedstrijd.

Blauwe bessen

Deze superfruit zit vol met vitamine C, wat het immuunsysteem ondersteunt en het lichaam helpt tegen blessures. Hierdoor kun je harder en efficiënter trainen. Eet ze gedurende de dag om geleidelijk aan een goed immuunsysteem te werken.

Nu weet je wat je moeten eten om maximaal te presteren, maar wat moet je nou echt niet eten? Dat lees je hier in ons artikel over de 5 slechtste voedingstips ooit.

Bron: FourFourTwo