3 belangrijke do’s & don’ts bij trainen in de hitte

Misschien ben je met de club al begonnen met de voorbereiding op het komende seizoen of train je alvast voor jezelf om fit aan de eerste training te beginnen, dan is een hittegolf zoals we die nu hebben natuurlijk niet ideaal. Sporten met temperaturen van 30+ lijkt namelijk niet te doen. Toch is het wel degelijk te doen, maar dan is het wel belangrijk om te weten in hoeverre je de training moet aanpassen. We hebben 3 belangrijke do’s & don’ts voor je op een rij gezet.

Do – pas je trainingssessies aan

Met dezelfde intensiteit trainen als normaal in de hitte is zelfmoord. Als het extreem heet is dan moet je eerste acclimatiseren voordat je de intensiteit gaat opbouwen. Heb kortere sessies met meer rustperiodes en in het geval van trainingen met de groep kun je de warming-up en korte besprekingen beter in de schaduw doen.

Don’t – neem geen risico’s

De ene persoon kan beter tegen hoge temperaturen dan een ander, dus houd daar ook rekening mee. Hartmonitoren zouden in dat geval perfect zijn, maar we begrijpen het als je die niet hebt. Merk je dat je hartslag erg hard gaat, dan kun je beter even rusten en herstellen, ook als anderen het wel kunnen volhouden. Nogmaals: doe dit in de schaduw.

Do – pas je voeding & drank aan

Aangezien trainen in de hitte meer van je lichaam vraagt, dien je de voeding ook aan te passen. Zorg van te voren voor voldoende brandstof, beperk of sluit alcohol voor en kort na de training uit, verhoog de inname van vloeistof tijdens de training en eet na de training genoeg koolhydraten en proteïne. Een glas chocolademelk of bananensmoothie is dan perfect.

⚡️Alexis is back⚡️ #MUFC #MUTOUR

Een bericht gedeeld door Manchester United (@manchesterunited) op

Don’t – vergeet de volgende dag niet

Na een flinke sessie in de hete zon is het aan te raden om niet meteen erna statisch te gaan stretchen. Wat je beter kunt doen is uitrusten en de spieren flink los krijgen de volgende dag. Een yoga- of foam roll (schuimroller) sessie in de ochtend is dan ideaal of ga even rustig op de hometrainer zitten of zwemmen.

Do – afkoelen

Je handen en voeten in koel water dippen voor en na de sessie verbetert de circulatie van het bloed. Na de training kun je beter een lauwe douche nemen dan een ijskoude, want anders krijgt je systeem een flinke schok. Het afkoelen zorgt ervoor dat afval uit de spieren en het bloed wordt verwijderd. Ook compressiekleding helpt hierbij, dus dat kun je na de training dragen om de bloedcirculatie te verbeteren.

Don’t – denk niet dat je Superman bent na de sessie

Ondanks de nadelen zijn er ook voordelen aan trainen in de hitte. Je hebt achteraf een voldaan gevoel en je wordt er fitter van. Het bloedvolume wordt namelijk verhoogd, waardoor je langer kunt trainen op hogere intensiteit. Dat wil echter niet zeggen dat je meteen moet denken dat je Cristiano Ronaldo bent. Beter bouw je de intensiteit rustig op.

Eén van de meest irritante dingen aan de hitte is wat ons betreft dat je ’s nachts veel moeilijker in slaap valt, terwijl een goede nachtrust zeker na een training belangrijk is. We geven hier even zes tips hoe je ondanks de warmte makkelijker in slaap valt.

Bron: FourFourTwo