Dit zijn de 3 belangrijkste kledingsponsoren in het Europese voetbal

De UEFA heeft onlangs onderzoek gedaan naar de grootste en belangrijkste kledingsponsoren in het Europese voetbal en de nummer één en twee kun je dan al automatisch invullen: Nike en adidas. Als we aan iedereen zouden vragen welk merk op nummer drie komt zou men, waaronder wijzelf, waarschijnlijk Puma noemen. Toch is dat niet het geval, want op nummer drie staat namelijk een Italiaanse verrassing.

De tenues in Europa

Giganten Nike en adidas ontlopen elkaar letterlijk niets, want in Europa’s 16 grootste competities spelen 20% van de teams in Nike en 20% van de teams in adidas. Daarna valt er een behoorlijk gat, dus wie is ‘the best of the rest’? Tromgeroffel.. Macron! Uit onderzoek van de UEFA blijkt dat 8% van de teams in tenues speelt van het bedrijf dat gevestigd is in Bologna. Die zagen wij niet aankomen.

? Goalless at half time! #MilanLazio 0-0

Een bericht gedeeld door S.S.Lazio (@official_sslazio) op

Het is sowieso een goed jaar geweest voor het Italiaanse Macron, want ze hebben een omzet van €83,5 miljoen behaalt. Een stijging van maar liefst 19 procent. Dat heeft vooral te maken met de stijgende sponsordeals in het voetbal. Hierdoor heeft het de aandacht van de UEFA gekregen en ze maakten van Macron het eerste Italiaanse merk dat onderdeel is van het ‘Top Executive Programme’, wat de kleinere competities ondersteunt om aan tenues te komen. Daarnaast zijn ze in de Serie A koploper met 4 teams, terwijl Nike er 3 heeft en adidas 2.

Met het Italiaanse merk gaat het dus lekker, maar de Serie A heeft ten opzichte van andere topcompetities in Europa nog veel in te halen. Hieruit wordt pijnlijk duidelijk waarom er zo weinig interesse is in de Serie A.

Bron: NSS Mag