3 Cardio workouts die het hardlopen doen vergeten

Sommigen mensen houden ervan, veruit de meesten haten het: hardlopen. Toch is dat het eerste waar je aan denkt als je jouw conditie wil verbeteren. Dat hoeft echter niet, want er zijn genoeg alternatieven die minimaal net zo effectief zijn. Daarnaast kun je er ook net dat beetje krachttraining aan toevoegen waardoor je nóg efficiënter te werk gaat. De volgende drie cardio workouts zullen ervoor zorgen dat hardlopen verleden tijd is.

ronaldo sprint

De “55” workout

Start door één squat te doen met je lichaamsgewicht gevolgd door 10 push-ups. Rust 30 seconden en doe vervolgens 2 squats en 9 push-ups. Zo ga je door totdat je 10 squats en één push-up doet. In totaal heb je dan 55 repetities gedaan van elke oefening en heb je in één keer aan je conditie gewerkt, aan je aerobics gewerkt en een lekkere krachttraining gehad. Klinkt perfect toch?

10 meter sprints

De naam zegt het eigenlijk al. Je gaat sprintjes trekken van tien meter, dan werk je ook meteen aan je explosiviteit. Als je 10 meter gesprint hebt pauzeer je lang genoeg om eenmaal in- en uit te ademen via de neus. Sprint terug en pauzeer deze keer om twee maal door de neus te inhaleren en uitademen. Tijdens het sprinten kun je wel normaal ademen trouwens. Herhaal de sprints en voeg telkens één keer extra in- en uitademen toe door de neus totdat je niet meer door de neus kunt ademen. Doordat het meer moeite kost om via de neus te ademen dan door de mond wordt de oefening een stuk intensiever, wat voor meer verbetering van de conditie in mindere tijd zorgt.

Jumping-Jack pyramide

jumping-jack

Ja dat zijn van die oefeningen die je mensen in het zwembad of tijdens ochtendprogramma’s op tv ziet doen. Toch zijn ze erg effectief, vooral als je ze als volgt inzet: Doe er zoveel als je kunt in 10 seconden en rust vervolgens 10 seconden. Vervolgens doe je er zoveel mogelijk in 20 seconden en rust je 20 seconden. Tijdens ronde 3 ga je voor zoveel mogelijk jumping-jacks in 30 seconden, gevolgd door 30 seconden rust. Nu ben je bovenop de pyramide maar moet je weer naar beneden door van 30 naar 20 naar 10 te gaan met dezelfde rustpauzes. Je zult voortaan wel iets anders over deze oefening denken als je klaar bent.

Lees ook: Deze 9 voedingsmiddelen zijn perfect voor tijdens de zomerstop

Bron: Mens Health