3 oefeningen om te sprinten en springen als Cristiano Ronaldo

Naast het maken van een ontelbaar aantal doelpunten staat Ronaldo het meest bekend om twee andere dingen: zijn sprintsnelheid en sprongkracht. Natuurlijk is hij van origine al snel, maar door zijn ongeëvenaarde werklust om de beste te zijn heeft hij altijd hard getraind om zowel zijn sprintsnelheid als sprongkracht te maximaliseren. Wil jij hierbij in de buurt komen? Dan zijn deze drie oefeningen perfect.

Single Leg Box Jump

Hiermee train je de bovenbenen, kuiten en hamstrings. Ga op één been voor een box, of andere verhoging, van ongeveer 30 centimeter staan (kan hoger naarmate je beter wordt). Zak lichtjes door je standbeen en spring met maximale kracht op de box. Vervolgens laat je jezelf weer op één been de grond landen. Doe 2 sets van 10 herhalingen per been.

TRX Sprinter Start

Voor deze oefening heb je een set TRX banden nodig en train je jouw bovenbenen, buikspieren en onderrug. Gaan in een staande plank positie aan de TRX banden hangen. Zet één voet naar achteren en breng dat been met kracht naar voren richting je borst. Herhaal deze beweging met een flinke intensiteit. Hieronder zie je 3 varianten. Doe twee sets van 12 herhalingen (6 per been).

Knee-spring into Jump

Met deze oefening heb je geen extra uitrusting nodig en train je jouw bovenbenen, bilspieren en hamstrings. Ga op je knieën op de grond zitten, houd je rug recht en zorgt ervoor dat je heupen, knieën en armen op één lijn staan. Zwaai je armen op en neer om snelheid te creëren. Die snelheid gebruik je samen met je heupen en core om van je knieën op je voeten te springen. Als je in squat positie op je voeten land spring je direct omhoog. Ga vervolgens weer op je knieën zitten en herhaal de oefening. In totaal 3 sets van 6 herhalingen.

Ronaldo is natuurlijk niet de enige in zijn team met een ongelofelijke sprongkracht. Ook Ramos kan er wat van en wij vroegen hem tijdens een interview naar de geheimen van zijn sprong- en kopkracht. Dat interview lees je hier.

Bron: FourFourTwo