4 tips om de eerste trainingen van het seizoen leuker te maken

Het voelt een beetje dubbel. Enerzijds heb je weer zin om lekker tegen een bal aan te trappen, maar je weet ook dat de eerste trainingen absoluut niet leuk gaan worden. Je trainer vindt het vooral belangrijk dat je conditie weer naar een acceptabel niveau gaat. Plezier komt voor hem op plek 63. Om toch wat plezier uit die eerste sessies te halen geven we je de volgende 4 tips om zelfs de eerste trainingsweken op een leuke manier door te komen.

Creëer je eigen ‘goals’ – Je trainer wil iedereen flink laten lopen tijdens saaie positiespelletjes, dus goaltjes komen er niet aan te pas. Wat komt dan het meest in de buurt bij twee palen en een lat? Precies, die openstaande benen van jouw teamgenoten. Daarbij wordt een panna misschien nog wel harder toegejuicht dan een doelpunt.

Deel straffen uit – Spreek met je teamgenoten af dat zodra ze een panna krijgen ze ook gestraft mogen worden. Een flinke tik achter of tegen de oren mag best. Hou het leuk en zorg dat je dus zelf geen poort krijgt.

Stel persoonlijke targets – Rondjes lopen is weinig inspirerend, maar toch kun je conditiewerk leuker maken. Stel jezelf een aantal doelen, bijvoorbeeld: ik wil over twee trainingen telkens vooraan lopen of de meeste meters maken. Dit bevordert de motivatie en uiteindelijk ook jouw fysieke sterkte.

Gebruik tijd na de training – Misschien vind je de oefeningen gedurende de trainingen wat saai, maar waarom gebruik je de tijd na afloop dan niet gewoon om die saaiheid te compenseren en wel leuke oefeningen te doen? Blijf bijvoorbeeld een kwartier langer op het veld staan en gebruik die tijd om je vrije trap te oefenen. Lekker op doel vlammen.

Leestip: 5 types die je op de eerste trainingen weer tegenkomt