4 mythes over drinken die niet helemaal waar zijn

Dat hydratatie van levensbelang is weten we natuurlijk allemaal. Zo’n 60% van ons lichaamsgewicht bestaat namelijk uit water en het speelt een belangrijke rol in de functies van je lichaam. Er zijn echter ook een aantal “feitjes” over hydratatie die we beter onder de categorie “mythes” kunnen scharen. We sommen 4 mythes op die door velen als waarheid wordt gezien. Onterecht.

Mythe 1: Drink 8 glazen water per dag

De waarheid over het aantal glazen water dat je per dag nodig hebt kan hoger dan 8, maar ook lager dan 8 liggen. Er is geen magisch nummer voor, want het veranderd namelijk elke dag. Het is afhankelijk van je grootte, gewicht, temperatuur, dagelijkse activiteiten én in hogere mate je voedsel. Maar hoeveel water moet je dan drinken? Nou, daar hebben we een heel gemakkelijk hulpmiddel voor. Dorst. Drink gewoon even wat als je dorst hebt, dat is genoeg.

Mythe 2: Als je dorst hebt, ben je al gedehydrateerd

Zoals we hierboven al aan hebben gegeven is dorst een teken dat je wat moet drinken, maar dat wil niet zeggen dat je al gedehydrateerd bent. Dorst speelt op bij een vermindering van 2-4% in lichaamswater en dat is geen groot probleem als je geen nierproblemen hebt. Dehydratie is een groter probleem en kan duizeligheid en vermoeidheid veroorzaken. Hier zul je echter pas last van hebben als je lichaamswater met 5 tot 8% vermindert. Dit ‘dorstprincipe’ geldt ook tijdens het sporten, maar vergeet je af en toe wat te drinken dan is een glas per 10 tot 20 minuten genoeg.

Dorst

Mythe 3: Sportdrank is de beste optie na het sporten

Dit hangt af van de intensiteit van het sporten. Sportdrank zit vol met elektrolyten, die onder andere cruciaal zijn voor zenuwfuncties en helpen de pH levels van het bloed. Maar Gatorade of AA Drink? Dat is pas noodzakelijk na een zeer intensieve sessie zoals een hele wedstrijd in de warme zon. In alle andere, minder zware gevallen, zal water een meer dan prima optie zijn. Zelfs een biertje is een goede optie, aangezien dat vol calorieën én elektrolyten zit die de je lichaam nodig heeft na een flinke brandstofverbranding.

Mythe 4: Water spoelt toxines uit je lichaam

Dit zouden we graag geloven, met name op een zware zaterdag- of zondagmorgen voor de wedstrijd, maar dat is niet echt waar. Het drinken van een normale hoeveelheid water zorgt ervoor dat je lichaam correct werkt, met name doordat hierdoor de lever en de nieren hun werk kunnen doen om die toxines weg te spoelen. Water werkt echter tegen je als je het te veel gaat drinken. Het verstoort het proces van van de lever en nieren dan juist tegen doordat het de concentratie van het zout in je bloed vermindert. Hierdoor kunnen je nieren en lever schade oplopen en functioneren ze niet meer zoals het hoort.

Koffie = wondermiddel

We hopen dat je iets aan deze wijze waterles hebt gehad en dat jij of jullie aquamanager hieraan zult denken tijdens en de wedstrijd. Voor de wedstrijd kun je namelijk beter een bakkie koffie drinken en na de wedstrijd is een pilsje prima. Maar wel alleen als je dorst hebt, toch?

Bron: Lifehacker