4 redenen waarom voetballen in de kou goed is

Voetbal speel je om meerdere redenen. Natuurlijk vooral omdat het zo’n heerlijk spelletje is, maar ook omdat je het lekker vindt met je maten de wei in te stappen. Lekker naar buiten, weer of geen weer. Wat maakt jou het uit! Weet je dat het ook nog eens heel gezond is om buiten te sporten, zelfs wanneer het behoorlijk koud is. Juist wanneer het behoorlijk koud is bedoelen we eigenlijk. Hieronder vind je de vier 4 redenen.

Het is beter voor je hart

In een koude omgeving hoeft je lichaam veel minder moeite te doen om lichaamswarmte te verliezen. Het gaat vrij automatisch, in tegenstelling tot bij warm weer. Daarmee spaar je jouw hart behoorlijk, want deze hoeft een stuk minder hard te pompen.

Kou maakt je sneller

Uit onderzoek van de Universiteit van Massachusetts blijkt dat duursporters in de kou betere prestaties leveren. Na een studie onder marathonlopers blijkt dat de meest ideale temperatuur slechts 5 graden celsius is. Maar hoezo maakt deze kou je dan sneller? Dat heeft te maken met het volgende: bij warme temperaturen stroomt er relatief veel bloed door de huid en minder door je spieren, terwijl je die juist zo hard nodig hebt voor het leveren van sportprestaties.

Van lage temperaturen word je blij

Door duurtraining in de kou maakt je lichaam het gelukshormoon serotonine aan. Depressieve stemmingen worden er vier keer beter door bestreden dan met antidepressiva, aldus een onderzoek van de Amerikaanse Duke University. Een halfuur cardiotraining tweemaal per week, en dat vier maanden lang, bleek voldoende om het humeur van de proefpersonen in die studie merkbaar te verbeteren.

De winter versterkt je afweer

Amerikaanse onderzoekers van de Appalachian State University hebben ontdekt dat sporten in de winter het immuunsysteem versterkt. De vatbaarheid voor verkoudheid van 1000 proefpersonen in het koude jaargetijde werd afgezet tegen de tijd die ze besteedden aan duursport. Degenen die aan buitensport deden werden maar half zo vaak verkouden als degenen die niet vooruit te branden waren. En áls de actievelingen al een keer ziek werden, dan duurde hun verkoudheid maar half zo lang als bij de couch potatoes. Een verklaring daarvoor is dat de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten de doorbloeding stimuleren en daardoor het immuunsysteem versterken.

Niet klagen dus als het de volgende training wat kouder is, maar juist vol goede moed het winterse weer trotseren. Je wordt er alleen maar beter van! Mocht je toch écht niet tegen die kou kunnen, dan heeft Nike wellicht iets voor je: deze bad ass nekwarmer.