4 tekenen die aantonen dat je overbelast bent

Het voetbalseizoen gaat richting de laatste weken/maanden en dat levert vaak paar pijntjes op. Zeker in het profvoetbal bij teams die meerdere wedstrijden per week moeten voetballen (zie Real Madrid – Ajax waar in de eerste helft al 2 Madrilenen uitvielen en later ook Bale geblesseerd raakte), maar ook gewoon in het amateurvoetbal.

Die pijn kan met je spieren te maken hebben, je bent door midden geschopt, of je hebt nét iets te veel gesport. Dat laatste is vrij lastig te herkennen en nog veel moeilijker om toe te geven, want je wil gewoon elke week vlammen. Toch is het belangrijk om overbelasting te herkennen. Het kan er namelijk voor zorgen dat je zwaardere blessures oploopt en dat je prestaties stevig verminderen. Aan deze vier tekenen herken je overbelasting.

Pijn in de onderrug

De onderrug is voor velen sowieso al een pijnlijk onderwerp, maar het is bij iedereen eigenlijk een van de zwakste schakels als je het hebt over kwetsbaarheid. Deze pijn is gruwelijk irritant omdat je het bij alles wat je doet voelt. De onderrug is onderdeel van de zogeheten achterste spierketen, die je gebruikt bij alle grote bewegingen. Wanneer je krampen of pijnscheuten voelt weet je dat je voorzichtig moet zijn en de rug niet verder belast. Rust en vooral massages kunnen het vrij snel herstellen.

Stress in de gewrichten

Met name krachttrainingen hebben een flinke impact op je lichaam. Je wil het waarschijnlijk niet horen, maar het kan even duren voordat het lichaam voldoende opgewarmd is om vol te vlammen. Als je tijdens oefeningen voelt dat je gewrichten beginnen te irriteren moet je toch echt stoppen. Doorgaan kan de problemen veel erger maken. Een goede warming-up en dynamisch strekken is daarom zeer belangrijk.

Je hebt minder kracht

Soms heb je zo’n dag dat het allemaal niet wil vlotten. Je bent snel moe en de energie die je normaal op kunt brengen komt er gewoon niet uit. Of het nu in de gym is of op het voetbalveld, het lichaam probeert iets tegen je te zeggen: vandaag niet. Doe het daarom even rustig aan, want als je toch doorgaat op maximale vermogen kan je zenuwstelsel een flinke optater krijgen en voel je het nog dagenlang. Soms is een rustweek echt nodig om vervolgens veel sterker terug te komen.

Spierpijn

Logisch toch? Dit is namelijk het meest duidelijke signaal dat je lichaam afgeeft. Soms kan het goed aanvoelen, omdat je het gevoel hebt dat die training in ieder geval nut heeft gehad. Toch is het ook een teken dat je het die dag even wat rustiger aan moet doen. Luister dus maar even naar die spieren van je.

Heb je vaak last van spierpijn na een wedstrijd of training? Dit zijn 7 manieren om daar snel vanaf te komen.

Bron: Manners