4 tips voor spelers met een kort lontje

Een bepaalde mate van agressie en felheid is noodzakelijk in het voetbal, maar je hebt vast wel één of meerdere gekken in je team zitten die om het minste of geringste helemaal door het lint gaan. Dat zorgt er niet alleen voor dat anderen zich er aan gaan ergeren, maar het zorgt ook voor een scheids die zich tegen je gaat keren en een heleboel gele kaarten & schorsingen.

Je coach en andere medespelers zeggen er regelmatig wat van, maar tot resultaat leidt dat niet echt. Schuif die driftkikker dan even dit artikel onder zijn neus, want met deze 4 tips bespaart hij zichzelf een hoop kaarten.

Erken je kort lontje

Ten eerste is het belangrijk om te erkennen dat je een kort lontje hebt en dat je daar wat aan wilt doen. Als je het zelf niet erg vindt om zo uit te flippen om iets kleins en je die gele / rode kaarten voor lief neemt zul je er niet vanaf komen. Doe je medespelers een plezier en probeer er aan te werken.

via GIPHY

Tel tot 10

Je hebt dit waarschijnlijk al héél vaak gehoord, maar het werkt echt. Als je de woede voelt opkomen adem je in, slik even en tel tot 10. Na die tien seconden is de grootste woede al weg en zal die uitbarsting wel meevallen. Met een beetje geluk blijft ie zelfs helemaal achterwege.

Loop weg van de situatie

Een effectieve maatregel is even weglopen van de situatie. Niet reageren, maar gewoon terug naar je positie of even naar de kant om wat te drinken. Daar kun je even tot rust komen en zo nodig wat aanwijzingen krijgen van je trainer. Als het echt nodig is kun je daar ook je frustratie uiten. Beter dan tegen je tegenstander of scheidsrechter.

Beloning

Jij weet dat je een kort lontje hebt, je trainer weet dat en je medespelers ook. Spreek met je trainer af dat je een bepaalde beloning krijgt als je een maand geen domme gele kaart pakt, of dat je de kaart juist zelf moet betalen als je dat wel doet. Zo’n motivering kan je helpen om de woede te beheersen en het laat zien dat je dat ook echt wil.

via GIPHY

Als dit allemaal niet werkt is het misschien tijd om naar een psycholoog te gaan en de oorzaak achter je woede-uitbarstingen te achterhalen. Als jullie hele team nog wel eens moeite heeft om koel te blijven en veel kaarten pakt raden we deze 5 methoden aan die gegarandeerd voor minder kaarten gaan zorgen.

Bron: Mens en Samenleving