Deze 4 tricks maken je brein wijs dat het helemaal niet koud is

De minimumtemperaturen liggen de hele week al zo rond het vriespunt en voor ons voetballers kan dat soms vrij vervelend zijn. Je kunt deze kou bestrijden door je extra warm te kleden, maar ook mentaal zijn er tricks die voorkomen dat de kou vat krijgt op je brein en dus ook je prestaties. Hieronder vind je een viertal.

Beweeg en lach

Stilstaan is het stomste wat je kunt doen in de kou, dat wist je al. Zorg dus dat je beweegt en tover een lach op je gezicht. Dit zorgt voor een hogere hartslag, bloedcirculatie en temperatuur, maar ook de activering van het schildklierhormoon. Dit hormoon helpt je comfortabel, relaxed en gefocust voelen.

Bluffen

“Ga maar lekker onder de dekens liggen en denk maar aan leuke dingen”, zeiden je ouders waarschijnlijk wanneer je als kind niet slapen kon. Dit visualiseer-trucje kan je ook helpen om de kou te bestrijden. Wat je moet doen is bluffen en je brein ‘vertellen’ dat het warm is en die zal reageren alsof dat echt het geval is.

Focus op je taak

Dit is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar geef de kou geen aandacht. Focus je op je taken in het veld en visualiseer succes. Aandacht geven aan dingen waar je geen invloed op hebt heeft geen zin, dus richt je op de beïnvloedbare dingen zoals jouw spel.

Plezier maken

Wanneer je een langere tijd blootgesteld bent aan de kou dan zal je brein anders gaan reageren. Je raakt sneller geïrriteerd en hebt een lager stress-niveau. Om te voorkomen dat je de vrieskou vat krijgt op je gemoedstoestand is het slim om je warming-up in te korten. Bedenk een snelle, intensieve variant met speelse elementen om bij iedereen een smile op hun gezicht te toveren.

Bang dat zelfs dit jou niet gaat helpen? Dan zijn de 5 musthaves voor de grootste koukleumen onder ons.

Bron: FourFourTwo