De 5 eerste veranderingen die je bij FIFA 20 gaat zien (+ gelekte cover)

Vele FIFA spelers zullen blij zijn als FIFA 20 er eindelijk is, want FIFA 19 zou wel eens de boeken in kunnen gaan als één van de slechtste ooit. Er kwam ongelofelijk veel kritiek op de gameplay, maar gelukkig lijkt EA Sports daar wel mee aan de slag te zijn gegaan. Ze hebben de eerste veranderingen namelijk al naar buiten gebracht die je in FIFA 20 zult gaan zien. We zetten de belangrijkste op een rijtje.

Scoren

Bij FIFA 19 werd ‘timed finishing’ geïntroduceerd, maar een groot succes werd dat niet. Het kwam juist op veel kritiek te staan omdat het voor teveel onmogelijke goals zorgde. Het blijft bestaan in FIFA 20, maar het wordt een stuk moeilijker gemaakt met een grotere kans op falen.

Daar tegenover staat juist dat het makkelijker wordt om te scoren uit één op één situaties met de keeper. Keepers zullen minder onmogelijke reddingen verrichten en de schoten in deze situatie zullen gerichter en consistenter zijn. Door deze veranderingen zouden goed opgezette aanvallen beter beloont worden dan het proberen te maken van wereldgoals van 30 meter.

Keepers

De effectiviteit van het besturen van de keeper (de keeper zelf laten bewegen) zal flink verminderd worden volgens de ontwikkelaars van EA. De snelheid van de keepers wordt verminderd naar realistische levels en gamers zullen echt voor een hoek moeten gaan als ze de keeper besturen om een goal te voorkomen. Hopelijk doen ze ook wat aan rare acties zoals hieronder (scripting volgens velen).

Verdedigen

De grootste verandering zal volgens velen deze verandering op het gebied van door de computer gecontroleerd verdedigen zijn. EA geeft toe dat dit voor het meeste kritiek heeft gezorgd, maar ze konden het halverwege FIFA 19 niet veranderen. In FIFA 20 zal er veel meer nadruk liggen op manueel verdedigen en dat zal dan ook beter beloond worden. Er zal ook een nieuw systeem komen waarin manueel tackelen beter tot zijn recht komt in plaats van dat je de computer het vuile werk voor je laat doen.

Skill moves

Je bent vast wel eens een tegenstander tegengekomen die trick na trick doet en ook nog eens allemaal achter elkaar. In het echt kan dat natuurlijk niet, maar bij FIFA 19 kon dit gewoon. Het zorgde voor onrealistische momenten en dat moet minder worden. Een ‘ketting van tricks’ zal in FIFA 20 veel minder vaak lukken. Elke keer dat je er een trick achteraan plakt zal de kans namelijk toenemen dat die trick mislukt.

Passen

Passing schijnt ook een flinke upgrade te krijgen en één nieuw ding zal de gecontroleerde ‘stift’ pass worden. Een hoge steekbal en stiftje bij het afwerken kende je al, maar dit kun je ook gaan toepassen bij een pass. Hiermee kun je voorkomen dat een pass onderschept wordt door de verdediging van de tegenstander. In voorgaande edities was dit een automatische feature, maar nu moet je er zelf voor zorgen dat het passje wat hoogte krijgt.

De cover

Uit een poll bleek laatst nog dat het merendeel van de FIFA fans het liefst een Nederlander op de FIFA 20 cover zagen, maar inmiddels zou de nieuwe cover gelekt zijn en als we die moeten geloven (en dat doen we) wordt het Neymar die op de FIFA 20 cover staat. Qua marketingwaarde misschien een logische keuze, maar qua prestaties heeft hij het niet verdiend. Daar komen ook nog eens een paar misdragingen bij, dus al met al een onterechte keuze als je het ons vraagt. Op de cover zie je trouwens ook direct hoe het nieuwe PSG thuistenue eruit gaat zien.

EA Sports zal FIFA 20 op 8 juni officieel gaan onthullen tijdens EA Play, een festival voor de fans in LA. Mocht je je in de tussentijd nog iets verder willen verdiepen in de veranderingen dan kun je hier de volledige lijst met tot nu toe onthulde veranderingen checken.