5 tekenen die aangeven dat je nog wat extra aan je conditie moet doen

De zomerstop zit er alweer eventjes op en jullie hebben alweer flink wat gevoetbald en getraind. Inmiddels zul je dus alweer een goede conditie moeten hebben, maar uit ervaring weten we dat dat hoogstwaarschijnlijk niet bij iedereen het geval is. Als je de volgende tekenen vertoont moet je echt nog wat conditiewerk gaan verrichten.

Kapot na de warming up

Je hebt je kicksen aangetrokken, je stapt het veld op, werkt een goede warming up af en dan ben je al kapot. Als dit het geval is dan wordt de rest van de training al niet veel meer. Je loopt bij de conditietrainingen constant achter de feiten aan en uiteindelijk heb je geen energie meer over als er een bal aan te pas komt. Misschien wat extra hardlopen dan.

Je wordt slordig

Misschien kom je de warming up nog prima door, maar naarmate de training of wedstrijd vordert daalt je niveau met de minuut. Ballen springen van je voeten, een schot op doel belandt bij de cornervlag en jouw mannetje staat constant vrij. Het heeft allemaal te maken met je gebrek aan conditie, want als je kapot bent word je slordig.

Nog wat kilo’s te veel

Je lichaam moet fit zijn om veel meters te kunnen maken, dus als jij nog een flinke zwemband om je buik hebt hangen dan wordt het lastig. Het wordt dus echt tijd om wat extra trainingen in te lassen (eventueel in de sportschool) zodat je fitter wordt én je conditie beter wordt.

Vaak kramp

Dat je tijdens of na de eerste trainingen kramp krijgt is normaal, maar als je nu nog steeds met krampaanvallen te maken hebt ben je gewoon niet fit genoeg. Doe er wat aan en maak wat meer meters in je vrije tijd. Er zijn trouwens ook andere manieren om kramp te voorkomen.

Maximaal spierpijn na iedere training

Nog zo’n manier waarop je lichaam zegt dat je nog niet fit genoeg bent voor 90 minuten voetballen. Let op je herstel na trainingen en doe wat lichte (loop)oefeningen buiten de trainingen om zodat die spierpijn snel verleden tijd is.

Natuurlijk zijn er ook zeer effectieve oefeningen die jouw conditie een flinke boost geven. Deze sprintoefening zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ‘gewoon’ 90 minuten lang kunt knallen.