5 tips om je hardloopsessie leuk te maken

De winterstop staat voor de deur. Dat betekent een paar weken geen voetbaltrainingen of wedstrijden. Je conditie heeft daar onder te lijden. Als je wilt voorkomen dat je na de winter een behoorlijk verslechterde conditie hebt kun je natuurlijk gaan hardlopen. De meeste voetballers hebben daar een broertje dood aan, vooral omdat het zo saai kan zijn. We begrijpen dat volledig, maar je kunt je hardloopsessies wel een heel stuk leuker maken door gebruik te maken van vijf onderstaande tips.

Investeer in goede kleding en schoeisel

Beter laat je dat vale broekje en die afgetrapte sneakers in de kast liggen en investeer je in een paar goede hardloopschoenen en dito kleding. Je zult je mentaal echt een stuk beter voelen als je er als een pro bij loopt. Het kan zelfs een stok achter de deur vormen. Als je net €200 aan gear gekocht hebt is het wel erg zonde er niets mee te doen.

Gebruik hardloop apps

Om inzicht te krijgen in je prestaties is het handig om Apps als Runkeeper of Nike+ running te gebruiken. Zo kun je doelen stellen en jezelf pushen om je resultaten elke keer weer te verbeteren. Als blijkt dat je elke keer weer een paar minuutjes sneller bent, of extra meters hebt gemaakt, geeft je dat een boost en meer plezier. Het delen van resultaten kan een ware competitie met je teammaten in gang zetten. De meeste apps zijn overigens gewoon gratis, dus maak er gebruik van.

Loop op de beat

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat muziek vóór en tijdens een work out de prestaties positief kunnen beïnvloeden. Of je er fysiek werkelijk iets van merkt is maar de vraag, maar muziek zorgt wel voor de nodige afleiding en kan je zelfs aanzetten om een tandje bij te zetten. Spotify heeft inmiddels verschillende playlists voor de hardloper, of je zet zelf gewoon een playlist in elkaar.

Regel een maatje

Vind je het lekkerder om in je eentje hard te lopen? Weet je dat zeker? Een hardloopbuddy kan op verschillende manieren erg handig zijn. De kans dat je een hardloopsessie skipt is minder groot en je zult ook minder snel willen opgeven. Dat betekent simpelweg meer meters. Het maakt niet uit of je een man of vrouw als maatje kiest. Ten opzichte van een andere man wil je de beste zijn, terwijl je een vrouw juist graag wilt laten zien hoe goed je bent.

Neem een enkeltje

Elke week hetzelfde rondje wordt een beetje saai. Wat je ook kunt doen is het volgende: beslis hoeveel kilometers je wilt gaan lopen, neem het OV naar een locatie die op de gewenste afstand ligt en loop terug naar huis. Stoppen is geen optie.

Met deze tips kan jij met een gerust en goed getraind hart de winterstop in!

Leestip: Verbeter je conditie met deze 5 eenvoudige tips

Bron: Manners