5 tips om door een zware blessure heen te komen

Bijna elke voetballer heeft in zijn carrière wel eens te maken gehad met een zware blessure, waardoor je er minimaal 6 weken uit ligt. Een van de meest extreme en bekende voetbalblessures is natuurlijk de kruisband-blessure en dan lig je er zelfs maanden uit. Hoewel zo’n herstelperiode ontzettend frustrerend is, kun je deze periode echter ook gebruiken om jezelf op andere punten te verbeteren. Dit zijn een paar tips om door zo’n lange blessure heen te komen.

Werk aan je fysiek

Dat je tijdens je blessure niet kunt voetballen wil niet zeggen dat je helemaal niets kunt doen. Wissel het sportpark van je club in voor de sportschool en werk aan je fysieke kracht. De meeste blessures in het voetbal betreffen het onderlichaam, dus het bovenlichaam is goed te trainen. Tegen de tijd dat je weer kunt voetballen ben je een veel sterkere voetballer geworden.

King and Kong

Een bericht gedeeld door IAmZlatan (@iamzlatanibrahimovic) op

Evalueer je eigen spel

Natuurlijk wil je niets liever dan voetballen, maar als je er dan toch uit ligt kun je de tijd gebruiken om wat uitgebreider naar je eigen spel te kijken. Wat ging er tot nu toe goed en waar kun je jezelf nog verbeteren? Heb het er ook met je coach over. Wellicht zijn er zelfs mogelijkheden om de zwakkere punten te verbeteren tijdens de blessureperiode. Denk hierbij aan je fysiek zoals we hierboven al zeiden.

Neem de tijd

Als er één ding is wat je niet moet doen met een zware blessure is het haasten. Neem de tijd om volledig te herstellen en luister naar wat de fysio/coaches zeggen, want als je te vroeg terugkeert is de kans op een nieuwe blessure veel groter en daar wordt niemand blij van.

Leer ervan

Helaas komen bepaalde blessures vaker voor in je carrière, dus leer van elke herstelperiode. Wat ging er goed en wat ging er minder? Hierdoor leer je jouw lichaam beter kennen en zul je sneller en/of beter herstellen.

Zoek support bij anderen

Zit er iemand in jouw team of ken je iemand die een vergelijkbare blessure heeft gehad? Vraag diegene hoe zijn herstelperiode eruit zag en wie weet heeft hij nog een aantal handige tips die jouw herstel makkelijker en beter maken. Daarnaast is het altijd fijn om met iemand te praten die in hetzelfde schuitje heeft gezeten.

A good week, my cast is off, now the lonely journey to full fitness! #cfc #hardwork

Een bericht gedeeld door Eden Hazard (@hazardeden_10) op

Tijdens een blessure ligt een toename in lichaamsgewicht ook altijd op de loer, aangezien je minder beweegt dan voorheen. Op je voeding letten is daarom ook erg belangrijk. Zo ziet het dieetplan van een Premier League speler eruit tijdens een blessure.

Bron: FourFourTwo