6 fouten die veel mensen maken met eiwitshakes

Steeds meer mensen zijn bewust bezig met het trainen van het lichaam en zeker met de zomer voor de deur wil iedereen er topfit uitzien. Wat dan tegenwoordig niet meer kan ontbreken in je dieet is een eiwitshake. Nadeel hierbij is dat ze niet met een goede gebruiksaanwijzing komen, dus je hoort van vrienden hoe je om moet gaan met die shakes. Helaas klopt dat advies niet altijd en dikke kans dat je daardoor fouten maakt. Dit zijn de 6 meest gemaakte fouten met eiwitshakes.

Eiwitshake als maaltijd

Zo’n shakes zijn voedingssupplementen en dus een aanvulling op je dieet in plaats van een vervanging van je maaltijden. Als je ze als maaltijd gebruikt krijg je waarschijnlijk veel te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen, zoals koolhydraten en vetten. Het dagelijkse minimum calorieën voor mannen ligt op 1800 en alleen met shakes ga je daar niet mee in de buurt komen.

Alleen de eiwitshake

Je dagelijkse hoeveelheid eiwitten binnenkrijgen is door de shakes veel eenvoudiger, maar dat wil niet zeggen dat die ene shake genoeg is. De gemiddelde shake heeft zo’n 30 tot 40 gram eiwitten en dat is niet genoeg voor een sportman. Om te bepalen hoeveel eiwitten je nodig hebt kun je jou lichaamsgewicht in grammen (80 kg wordt 80 gram) vermenigvuldigen met 1,7. Naast je shake zul je dus ook tijdens je normale maaltijden op de eiwitten moeten letten.

De verkeerde shakes

Je hebt verschillende soorten shakes met verschillende doeleinden. Whey eiwitten worden snel opgenomen door het lichaam en zijn daarom goed voor rondom het sporten. Isolaat eiwitten zijn wat meer geconcentreerd en worden dus nog sneller opgenomen. Caseïne is de langzame eiwitvariant en is dus perfect om net voor het slapen in te nemen. Hierdoor ben je tijdens je slaap maximaal aan het herstellen. Kies voor rondom het sporten dus voor whey of isolaat shakes en neem de caseïne laat in de avond.

via GIPHY

Slechte timing

Het tijdstip van de shake is ontzettend belangrijk en probeer hem daarom binnen het uur na de inspanning te nuttigen. Binnen dit uur is je eiwitsynthese namelijk op zijn best en daar moet je van profiteren. Als je te lang wacht gaat dat ten koste van jouw resultaten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Te veel shakes

Een shake en een goede maaltijd na het sporten is genoeg en daarom is die dubbele scoop helemaal niet nodig. Je kunt beter één schep nemen en na een uur wachten nog wat extra eiwitten naar binnen werken in een maaltijd. Bij zo’n maaltijd krijg je ook nog de nodige koolhydraten binnen en die zijn nodig om je spieren weer wat kracht te geven. Wat je per dag ongeveer aan eiwitten nodig hebt vind je hier.

Shakes en vetten combineren

Een combinatie van deze twee werkt niet. De vetten doen namelijk afbraak aan de effecten van je shake. Als je de twee combineert wordt de eiwitopname vertraagd. Ook gezonde vetsoorten als avocado’s en pindakaas gaan niet samen met je shake.

Leestip: Deze 9 voedingsmiddelen zijn perfect voor tijdens de zomerstop

Bron: Manners