6 gewoonten die je beter kunt voorkomen tijdens warme dagen

Het is heet dit weekend en de komende week. Eigenlijk super chill natuurlijk, want nu kun je lekker buiten zitten, barbecueën en gewoon genieten van de zon. Toch is het soms vrij vervelend die hitte, zeker als je aan het sporten bent. Je lichaam doet z’n best om af te koelen en daar wil je jouw lichaam een handje bij helpen door een aantal gewoonten, waarvan je waarschijnlijk denkt dat het gaat helpen. Toch is de kans groot dat die gewoonten die je hebt juist tegen je werken tijdens warme dagen. Deze 6 kun je beter voorkomen.

Binnen op de bank hangen

Als het buiten warm is kun je maar beter lekker binnen blijven in plaats van je lichaam nog verder opwarmen door te gaan sporten toch? Fout. Het behouden van je fitness level en je acclimatisatie aan hitte gaan beiden helpen om je lichaam koel te houden. Hoe beter je in vorm bent, des te beter je lichaam met zweet omgaat met als gevolg minder vermoeidheid en je voelt je comfortabeler in de hitte. Doe het dan wel slim door op de koelste momenten van de dag te trainen, direct zonlicht voorkomen en hydrateer jezelf voldoende.

Alleen maar koud drinken

De wetenschap zegt dat onder bepaalde omstandigheden een warme kop thee beter is dan ijskoud drinken. Onderzoekers van de University of Ottawa’s Thermal Ergonomics Lab kwamen erachter dat warme drankjes je temperatuur-voelende receptoren in de mond aan het werk zetten, wat er vervolgens voor zorgt dat je lichaam zich gaat afkoelen zonder dat je kerntemperatuur stijgt. Kanttekening: het zweet moet volledig verdampt zijn om je af te koelen, dus als je nog helemaal bezweet bent kun je beter voor een koud drankje gaan.

Het verkeerde hoofddeksel

70 procent van de hitte verlaat ons lichaam via het hoofd, dus een pet of hoed op zetten is slecht? Onzin, dat percentage ligt namelijk rond de 10%. Door een lichtgewicht, lichtgekleurde hoed te kiezen weerkaatst een groot deel van de zon’s hitte van het hoofd af. Let wel op de stof van de hoed en kies bij voorkeur voor een hoed van stro, mesh of andere ventilerende stoffen. Vermijd een pruik als in de foto hierboven, maar dat lijkt ons logisch.

Pak een sportdrankje voor hydratatie

Alle topatleten doen het ook, dus dat zal wel de beste optie zijn. Als je geen lange afstandsatleet bent of niet meer dan een uur in de hitte gaat trainen, heb je echter helemaal niet die extra natrium of suiker nodig. Ja, je verliest zout tijdens het zweten, maar waarschijnlijk krijg je al genoeg zout binnen via je dieet. Daarnaast absorbeert het lichaam veel van de natrium die je uitzweet. De beste optie om jezelf te hydrateren is toch ‘gewoon’ genoeg water drinken.

Een lauwwarme douche nemen

Als je denkt dat een koude douche je systeem een schok geeft, dan kun je deze verontrustende gedachte gerust vergeten. Het koude water zorgt er namelijk voor dat je lichaam zich razendsnel afkoelt. Natuurlijk hoef je niet in een ijsbad te gaan zitten, maar water is een geleider van hitte. Door jezelf af te spoelen met een koude straal water wordt de hitte van het lichaam verwijdert en koelt het oppervlak van de huid direct af.

Bezwete kleren uittrekken

Als je shirt kletsnat is doe je dat het liefst uit en trek je een nieuw shirt aan, maar dat is de foute zet. Dat shirt is op dat moment namelijk een soort tweede huid en vanaf het moment dat je het uittrekt verlies je het cool-down potentieel van het zweet. Datzelfde geldt voor het afvegen van zweet op je hoofd en wenkbrauwen. Zweet koelt het lichaam namelijk af door het verdampingsproces. Door het weg te vegen hou je het natuurlijke afkoelingsmechanisme van het lichaam tegen. Laat het zweet dus gewoon verdampen.

9unfFH5

Bron: Men's Health