6 mentale tips die je door de zwaarste trainingen heen helpen

Tijdens het sporten denk je soms dat je écht niet meer kan, ook wanneer je pas halverwege je workout bent. Je kunt op zo’n moment verschillende dingen doen. Opgeven lijkt vaak de enige mogelijkheid, maar dat geeft je een ontevreden gevoel. Als je je gedachtes weet te verzetten vergeet je de drang om het bijltje er bij neer te gooien. Deze 6 tips leiden jezelf af van de pijn, vermoeidheid of andere ongemakken tijdens het sporten.

Let wel op: de meeste zijn bedoeld voor in de gym. Al zijn sommige trucs ook toe te passen op het voetbalveld.

Muziek luisteren

Bijna iedereen in de gym loopt met oordopjes of headphones rond. Niet gek, want het is wetenschappelijk bewezen dat luisteren naar muziek tijdens het sporten de prestaties kan verbeteren. Dikke kans dat jij ook muziek luistert, maar de truc bij vermoeidheid is om er écht naar te luisteren. Concentreer je echt op de muziek als je het moeilijk hebt. Let op de tekst, drop of bepaalde instrumenten. Focus je op deze dingen en de vermoeidheid ben je alweer vergeten.

Spelletje spelen

Een mentaal spelletje met jezelf spelen is een uitstekende manier om je gedachten te verzetten. Eén waar je lang zoet mee kan zijn is het welbekende abc’tje. Je neemt een categorie, bijvoorbeeld dingen die je kan kopen bij de bakker. Dan begin je bij de A, van appeltaart. Daarna de B, van brood opgevolgd door de C van cake. Sla geen letter over en werk het hele alfabet netjes af. Door hard na te moeten denken over wat je met de letter D kan kopen bij de bakker, vergeet je helemaal dat je spieren in brand staan.

Tellen

Een truc die vooral hardlopers gebruiken wanneer ze het moeilijk hebben is tellen. Zo ook marathonrecordhoudster Paula Radcliffe. Zij telt keer op keer tot honderd wanneer ze marathons loopt, waardoor ze geen ruimte heeft voor andere gedachtes. Een variant hiervan is het tellen van je inademingen. Je kan bijvoorbeeld ook tellen hoeveel apparaten er zijn of hoeveel korte broeken je ziet, al is dat gevaarlijker omdat je dan op een gegeven moment uitgeteld bent. Probeer wat voor jou het beste werkt en tel tijdens trainingen.

Focus op de techniek

Jezelf op het ongemak of de vermoeidheid focussen maakt het alleen maar erger. Je kunt je beter focussen op de techniek. Let bewust op iedere beweging die je maakt. Is je rug nog recht? Span je je buikspieren wel aan? Is je ademhaling diep of oppervlakkig? Probeer jezelf te verbeteren waar je merkt dat het kan en blijf je de rest van de tijd concentreren op zo perfect mogelijk bewegen. Dit leidt je af van de pijn én komt ten goede aan je prestaties.

Verken de omgeving

Je omgeving kan ook een goede afleiding zijn wanneer negatieve gedachtes je hoofd vullen tijdens het trainen. Wat voor mensen zijn er nog meer aan het sporten? Kies iemand uit en geef die persoon een bijpassende naam. Bedenk je wat voor werk diegene doet en wat voor huisdieren hij/zij heeft. Bedenk je ook hoe de gezinssituatie van die persoon er uit ziet en wat voor hobby’s hij/zij heeft. Wees creatief en verzin hoe iemands leven in elkaar steekt. Wanneer je een complete omschrijving van Wesley bedacht hebt, kan je door met Linda en zo door tot je iedereen gehad hebt.

Train je brein tegelijkertijd

Niemand zit te wachten om terug naar school te gaan, maar schoolopdrachten maken is een manier om je gedachtes te verzetten op zware momenten. Kies een gesprek wat je eerder die dag gevoerd hebt en probeer dat zo goed mogelijk naar een andere taal te vertalen. Spreek je geen andere taal of ben je liever met getallen dan taal bezig? Maak dan rekensommen om jezelf af te leiden. Op deze manier train je niet alleen je spieren, maar ook je brein.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.