6 redenen waarom je eigenlijk elke dag zou moeten planken

Moeten we je nog uitleggen wat planken is? Waarschijnlijk niet. Grote kans dat jullie het wel eens op de training doen, maar doe je ze thuis ook wel eens? Het zou verstandig zijn van wel, want planken is om meerdere redenen erg goed voor je lichaam.

Versterkt je core

Bij het planken train je verschillende spiergroepen. De core is er daar één van. De core betreft de spieren die je boven- en onderlichaam met elkaar verbinden. Het is belangrijk om deze te versterken, omdat ze in grote mate bepalen hoe sterk jij bent in de duels, hoe snel je kunt omschakelen en hoe hard je kunt sprinten.

Versterkt je rug

Naast je core is planken ook goed voor je rug. Met name je bovenrug wordt er een stuk sterker door. Daarbij hoef je niet bang te zijn voor rugblessures bij het planken, want in tegenstelling tot bij andere oefeningen hoef je geen gekke krommingen te maken.

Postuur en balans

Mensen die vaak planken ervaren na verloop van tijd een betere balans en hebben minder problemen met hun postuur. Misschien dat je hierdoor wat minder over dat veld loopt te struikelen.

never offside extra time

Houd je flexibel

Doordat je bij planks meerdere spiergroepen traint blijven deze spieren in vorm. Met dit ‘onderhoud’ voorkom je dat ze stroever worden naarmate je ouder wordt.

Versnelt metabolisme

Door te planken versnel je het metabolisme, het geheel van biochemische processen dat plaatsvindt in de cellen van je lichaam. Dit helpt meer vet te verbranden, zelfs na de daadwerkelijke uitvoering van het planken.

Efficiënter dan sit-ups

Onderzoek door de Journal of Strength geeft aan dat je bij planken 100% van je buikspieren gebruikt, in tegenstelling tot bij sit-ups (64%). Sit-ups geven ook veel sneller rugproblemen.

Vind je een gewone of zijwaartse plank niet uitdagend genoeg, dan moet je deze variant maar eens proberen. Wed maar dat deze zwaar is.