7 dingen die je beter niet kunt eten of drinken voordat je gaat sporten

De afgelopen dagen hebben waarschijnlijk niet in het teken gestaan van sporten. Dikke kans dat je die uitgebreide feestmalen en liters wijn of bier er nu dus af wilt gaan trainen. Of dat nou in de vorm van hardlopen is of dat je gewoon even wilt knallen in de gym, je hebt dan natuurlijk wel de juiste brandstof nodig. Wat misschien wel net zo belangrijk is om te weten is wat juist niet de brandstof is die jij in je maag wilt pompen. Onderstaande zeven dingen kun je daarom beter vermijden voor je training.

Sportdranken

We beginnen maar meteen met de meest opvallende. De meeste sportdrankmerken bevatten namelijk veel te veel suiker en te weinig voedingsstoffen. Laat je dus niet gek maken door allerlei marketingtrucjes. “Sommige sportdranken bevatten wel wat vitamines en elektrolyten, maar de suiker gaat meteen je bloedbaan in waardoor je even later inkakt”, aldus voedingsdeskundige Katie Serbinski.

Bladgroenten

Groentes zijn goed toch? Normaal gesproken wel, maar rauwe groentes zoals spinazie, boerenkool en broccoli kunnen oncomfortabel aanvoelen als ze tijdens het sporten in je maag zitten. Doordat ze veel vezels bevatten krijg je een opgeblazen gevoel.

Hummus of bonendip

Eigenlijk zijn bonen een zeer goede bron van eiwitten, maar als het voorverpakt is bevatten hummus en andere bonendips vaak te veel toegevoegde oliën. Daarnaast kunnen er ook nog eens schimmels inzitten die voor ontstekingen en ongewenste reacties in het lichaam kunnen zorgen.

Volkorenbrood

Door de koolhydraten in gist, schimmel en gluten krijg je een opgeblazen gevoel en dat wil je niet tijdens het sporten. Ondanks dat ze wel voor de benodigde energie zorgen zijn de nadelen te groot. Kies dan bijvoorbeeld voor een banaan.

Pittig eten

Als je iets niet wil tijdens je training is het kramp en brandend maagzuur. Laten dat net de risico’s zijn van pittig eten als je daarna actief gaat doen. Het heeft te veel tijd nodig om verteerd te worden, dus beter voorkom je het. Een alternatief? Kip of kalkoen.

Rauwe zaden

Net als rauwe groentes zorgen rauwe zaden voor een opgeblazen gevoel en da’s niet fijn. Ze bevatten namelijk te veel vet. Door ze te combineren met vezels (noten/zaden en havermout) heb je de perfecte brandstof voor je training te pakken, vanwege de combinatie van eiwitten, vetten en koolhydraten.

Eiwitrepen

Net als bij de sportdrankjes luister je beter niet naar al die marketingpraatjes. Ook deze repen zitten namelijk vol met suikers. Er zijn echter ook gezonde varianten van met een 50/50 suiker/vet ratio, dus ga voor deze repen.

Nu horen we je denken: en het beruchte broodje kroket van Kramer dan? Nou, wij vroegen een voedingswetenschapper of een broodje kroket in de rust nou echt zo’n slecht idee is voor een topsporter en dit was het antwoord.

Bron: Men's Health