7 manieren om snel de spierpijn te verminderen

Of je nou naar de gym bent geweest of alvast in vorm begint te geraken voor het nieuwe seizoen, spierpijn komt nagenoeg altijd om de hoek kijken. En dat is geen pretje. Een van de grootste nadelen is dat je er eigenlijk ook niet zoveel aan kunt doen. Toch zijn er 7 manieren die ervoor zorgen dat jij er snel vanaf komt.

Kersen in de salade

Kersen zitten namelijk vol met anthocyaninen en die vervoeren het zuurstof snel naar je spieren toe. Het herstel wordt hierdoor versneld en de volgende dag heb je minder spierpijn dan normaal. Gooi ze dus maar in je salade na het sporten, lekker.

Afbouwen

Als je net op een machine hebt staan beuken is het verstandig om na deze oefening 70% minder gewicht te pakken en opnieuw de oefening een paar sets te doen. De bloedcirculatie wordt daardoor verbeterd en het lactaat wordt uit je spieren verdreven.

Koud en warm water

Topsporters gebruiken vaak ijsbaden, maar we snappen dat je daar geen trek in hebt. Je kunt ook onder de douche gaan en wisselen tussen warm en koud water. Om de twee minuten wisselen tussen 40 graden en 10 graden zorgt er al voor dat je bloed sneller stroomt en de hormonen die spierpijn veroorzaken ook wegstromen uit je spieren en gewrichten. Het resultaat: je herstelt 30% sneller.

Cafeïne

Vergeet die pre-workout sportdrank en ga voor koffie. Sterke koffie (dubbele espresso), want onderzoek toonde aan dat krachtsporters die voor het sporten 5 mg cafeïne per kilo lichaamsgewicht dronken twee voordelen ervoeren: ze konden meer gewicht liften én hadden minder spierpijn de dagen erna.

Smeren

Je kunt ijs tegen pijnlijke spieren aanhouden, maar mentholgel (zoals tijgerbalsem) is volgens onderzoek uit de International Journal of Sports Physiotherapy een veel effectievere pijnstiller. Het vermindert de pijn namelijk met tweederde.

Watermeloen

Deze meloen is een soort wondermiddel voor sporters. Het bevat veel vitaminen, mineralen en antioxidanten. In dit geval is het echter de L-citrulline wat het wonder verricht. Als je dit voor je training binnenkrijgt vermindert het later namelijk de spierpijn.

Meer trainen

Als je jouw spieren vaker flink aanpakt, raken ze gewend aan de zware trainingen en daarom zul je op de lange termijn minder last van spierpijn gaan krijgen. Dan moet je wel door blijven knallen, want na een tijdje rust komt die spierpijn gewoon weer de hoek om kijken.

Hoe dan ook, spierpijn blijft een vervelend fenomeen wat je nooit helemaal kunt uitsluiten. Meer weten over spierpijn? Hier lees je waarom de spierpijn op de tweede dag na het sporten altijd het ergste is.

Bron: Men's Health