Deze 7 Nederlandse profvoetballers flopten met hun modemerken

Van de Nederlandse ex-profs in de modewereld is één de baas momenteel en dat is natuurlijk het succes van Demy de Zeeuw’s BALR. Zijn kledingmerk behaalde vorig jaar een omzet van €10.000.000 en maakte dit jaar de stap naar Amerika. De Zeeuw is zeker niet de eerste (ex) profvoetballer die het in de modebranche heeft geprobeerd, maar wel één van de weinige die het gelukt is om er een succes van te maken. Onderstaande 7 spelers probeerde hetzelfde maar mislukten.

Rijkaard

In navolging van Björn Borg bracht Frank Rijkaard in 1994 ondergoed op de markt onder de merknaam ‘underjeans’. Twee jaar laten was het al gedaan met het bedrijf, dat hij startte met zijn zakenpartner Benny Garcia. Ze draaiden een omzet van ca. 5 miljoen gulden per jaar maar draaide nooit winst. Het merk werd overgekocht maar ging 5 later in 2002 alsnog failliet. In dat jaar draaide het een omzet van €46 miljoen en telde het bedrijf 600 medewerkers. Gelukkig hebben we deze heerlijk foute reclame, met Rijkaard in de hoofdrol, nog.

Tscheu La Ling

Kent iemand het merk Alain Maurent? Waarschijnlijk niet. Dit merk werd halverwege de jaren ’90 door oud-Ajacied Tscheu La Ling opgericht en maakte jasjes van kurk. Je leest het goed. Dat sloeg bepaalt niet aan en in no time was het merk dan ook verleden tijd. Beeldmateriaal ontbreekt helaas. Misschien maar beter ook.

Marc Overmars

Marc ‘netto’ Overmars droeg bijna zijn gehele carrière het rugnummer 11 en benoemde zijn kledingmerk ‘Eleven’ er dan ook naar. Op het hele internet is er niets meer van te vinden, maar de man van wie verweten wordt erg zuinig te zijn had dus ooit zijn eigen kledingmerk. In de vastgoed doet hij schijnbaar betere zaken.

Jeremain Lens

De voormalig speler van AZ en PSV startte in 2014 een merk in luxe kinderkleding genaamd ‘Jourmain’. Hij wilde het anders doen dan de rest: ‘Ik snap best dat mensen denken: wéér een voetballer die zo nodig de mode in moet, maar het verschil tussen mij en de anderen is dat zij met sportkleding voor volwassenen kwamen en ik met luxe kinderkleding.’ Binnen drie maanden was zijn bedrijf failliet. Saillant detail: Lens won dit jaar nog wel de ‘Fashion Player of the Year 2017’ van Life After Football.

Ruud Gullit

Nog zo’n grote speler die zijn faam in de fashion wilde exploiteren is Ruud Gullit. Zijn vrijetijdskledinglijn RUUD was een zijtak van het Engelse Hay & Robertson. Het betrof een contract van 5 jaar. Van zowel het merk RUUD als Hay Robertson horen we niets meer.

Edgar Davids

Al in zijn tijd bij Juventus (1999) startte Davids een modemerk dat het uiteindelijk ruim 16 jaar heeft volgehouden: Monta Heritage. Wanneer het bedrijf gestopt is weten we niet precies, maar sinds 2015 is er al niets meer op sociale media geplaatst. Ook de website bestaat inmiddels niet meer. We moeten bekennen dat we de kleding zeker niet onaardig vinden, maar blijkbaar heeft het niet mogen baten. Natuurlijk zette Davids ook zijn grote netwerk in waardoor voetballers als De Jong en Huntelaar zijn Monta Heritage droegen.

Rodney Sneijder

’10Official’ plaatst sinds augustus niets meer op sociale media en dus hebben wij sterk het vermoeden dat het merk van Rodney Sneijder ten einde is. Het opmerkelijke aan de ‘about’ pagina van het merk is dat ze zich vergelijken met BALR. maar aangeven graag betaalbaarder te zijn. Dat zou het merk moeten onderscheiden van de rest en met behulp van het voetbalnetwerk dat Rodney en zijn broer Wesley hebben zou dat een goude formule moeten maken. Helaas is dat niet bepaald van de grond gekomen.

Zo zie je maar dat het niet vanzelfsprekend is dat een bekende voetballer een succesvol kledingmerk lanceert. Het BALR van Demy de Zeeuw is inmiddels zo populair dat het massaal wordt nagemaakt. De Zeeuw heeft inmiddels een methode gevonden om copycats tegen te gaan.

Hoofdafbeelding: Monta Heritage