Deze 7 tips zijn levensbelangrijk voor voetballen bij warm weer

Het zal je niet ontgaan zijn: het is heet. Voor voetballers wordt dat dus afzien dit weekend. Voetballen bij hoge temperaturen kan gevaarlijk zijn, maar er zijn manieren om deze gevaren tot een minimum te beperken. Zijn jouw teamgenoten je lief? Deel onderstaande 7 tips dan met hen om te voorkomen dat ze dit weekend allemaal het loodje leggen.

Hoeveelheid water vooraf

Een half uur voordat je aan de warming-up begint zorg je voor een goede voorraad en drink je zo’n halve liter water.

Pas warming-up aan

Je moet proberen je kerntemperatuur zo lang mogelijk laag te houden. Wanneer deze tijdens de warming-up al toeneemt zul je de kritieke kerntemperatuur in de wedstrijd sneller bereiken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Zorg dat de spiertjes goed los zijn, maar span je niet overmatig in tijdens de warming up.

4 bidons per wedstrijd

Een volwassen man verliest zo’n 1,5 liter vocht per uur wanneer hij in hitte sport. Sommigen zelfs wel 2 liter. Per wedstrijd verlies je dus al gauw 2,5 liter aan vocht. Er vanuit gaande dat de scheidsrechter twee keer een drinkpauze inlast, heb je (inclusief de rust) drie momenten om tijdens de wedstrijd vocht aan te vullen. Beter drink je nog iets meer dan je aan vocht verliest, dus per drinkmogelijkheid neem je een liter tot je. In totaal 3 liter is toch al gauw een bidon of 4. Zorg dat de technische staf dus voldoende water, of beter nog isotone drank, klaar heeft staan.

Drink grote slokken

Wanneer je grote slokken drinkt prikkel je jouw maag blijkbaar beter dan bij kleine slokjes. Je maag passt het water bij grote slokken dus sneller door en dat kun je bij inspanning goed gebruiken.

Verkoelen met sponzen

Je kunt jezelf verkoelen door een spons in je nek uit te knijpen. Je shirt nat maken is ook een mogelijkheid. Zorg alleen niet dat hij te nat is, want dan sleur je elke meter een veel te zwaar shirt mee.

Rol mouwen op

Probeer je lichaam zo min mogelijk te bedekken. Loopt jouw team in shirts met lange mouwen, rol deze dan op.

Houd kleedkamer koud

Probeer je kerntemperatuur terug te brengen door tussendoor uit te rusten in een koele kleedkamer.

Zorg dus vooral dat je niet té gedehydrateerd raakt. Je kerntemperatuur speelt daarbij een belangrijke rol, maar zoals je hebt gelezen ook de hoeveelheid vocht die je binnenkrijgt. Veel succes dit weekend.

Leestip: 5 tips om jezelf te beschermen tegen schurend kunstgras