adidas CEO heeft een opmerkelijke visie over de rol van marketing in voetbal

Voetbal lijkt steeds meer om geld te draaien en dat heeft allemaal te maken met de immense populariteit van de sport. Miljarden mensen kijken ernaar en er zijn miljarden mee te verdienen. De meeste beslissingen in de voetbalwereld worden tegenwoordig genomen met de gedachte wat het meeste geld oplevert. Een ontwikkeling die de fans met lede ogen aanzien, maar ook vanuit adidas zijn er zorgen. Kasper Rorsted, CEO van adidas, waarschuwt tegenover het Duitse magazine Kicker voor ‘te veel marketing’ in het voetbal.

Te veel marketing in voetbal

Rorsted klaagde met name over de beslissing van de FIFA om het WK vanaf 2026 met 48 teams te gaan spelen in plaats van het huidige aantal van 32 deelnemers. ‘FIFA maakte de beslissing zonder het ons te vragen en ze wisten heel goed hoe wij erover dachten.’ Het hoofd van adidas is bezorgd dat FIFA’s verlangen om meer teams erbij te betrekken gemotiveerd is door hebzucht en dat de kwaliteit van het voetbal erdoor achteruitgaat. ‘Als alles commercieel wordt en niet langer emotioneel, dan zullen de voetbalfans afhaken.’

FIFA heeft ook nog beslist dat het WK voor clubs uitgebreid gaat worden van 7 naar 24 teams en dat het iedere vier jaar gehouden gaat worden in plaats van jaarlijks. Een beslissing die voornamelijk geïnspireerd lijkt door investeerders van de clubs, die verwachten dat de uitbreiding zo’n $25 miljard gaat opleveren in de periode tussen 2021 en 2033. De teams die hier aan mee mogen doen worden onder andere geselecteerd op basis van prestaties in het verleden. Ajax zou er bijvoorbeeld ook bij horen. Het zou het financiële gat tussen Ajax en de rest van Nederland flink vergroten. In het buitenland geldt natuurlijk precies hetzelfde voor de topclubs en de rest van de competitie.

Conclusie: de toename van competities en toernooien zorgt voor een langer seizoen, een dip in de kwaliteit van het voetbal en het zou er zeker voor kunnen zorgen dat de fans hun interesse in voetbal verliezen volgens adidas, maar ook andere sponsoren lijken er zo over te denken. Wij kunnen niets anders dan het met adidas eens zijn.

Aangezien adidas de officiële partner is van het WK voetbal is zijn ze overduidelijk aanwezig in Rusland met onder andere de officiële wedstrijdbal en vele tenues, maar op het gebied van voetbalschoenen is Nike tot nu toe de grote winnaar.

Bron: Kicker