Zo willen adidas en MLS van voetbal de grootste sport van Amerika maken

De MLS (Amerikaanse voetbalcompetitie) en adidas zijn als twee handen op één buik. De relatie tussen de twee begon al vanaf het moment dat de MLS in 1996 werd opgericht. In 2004 kreeg de samenwerking een nieuwe boost, want vanaf toen tot aan nu speelden alle MLS-teams in adidas tenues. Gisteren werd bekend dat ze dat minimaal tot en met 2024 gaan doen, want adidas en MLS hebben de deal verlengd. In meerdere opzichten is die nieuwe deal heel bijzonder, want dit moet het Amerikaanse voetbal echt naar een hoger niveau gaan tillen.

adidas MLS deal

Eerst wat meer over deze bijzondere deal, want waarom kiest de MLS ervoor om alle clubs in adidas tenues te laten spelen? In Noord-Amerika is het normaal dat er op competitie-niveau deals worden gesloten met sportmerken en adidas is dat dus voor de MLS. De inkomsten die de bond uit deze deal jaarlijks binnenhaalt worden eerlijk verdeeld over alle clubs. Hierdoor worden de financiële verschillen tussen de grootste en kleinste clubs beperkt, in tegenstelling tot Europa en eigenlijk overal ter wereld. Goeie zaak toch?

Op weg naar de grootste sport van de VS

Oké, misschien is het wat optimistisch om te zeggen dat voetbal de grootste sport gaat worden, maar de nieuwe deal tussen adidas en de MLS gaat de groei zeker stimuleren. Adidas gaat namelijk niet half te werk en dat is te zien in dit nieuwe zes-jarig contract, wat de grootste investering in de geschiedenis van het Amerikaanse voetbal is. De MLS zal namelijk elk jaar $117 miljoen ontvangen van adidas (bijna 5 keer zoveel dan de $25 miljoen van het vorige contract!). Voor dat geld mag adidas elk MLS team van tenues, schoenen, trainingsmateriaal en dergelijke voorzien. Even ter vergelijking: de NBA krijgt maar $8 miljoen per jaar meer van Nike en de honkbalcompetitie bijna $50 miljoen minder.

MLS Commissioner Don Garber zei het volgende over wat ze met het geld gaan doen: ‘Adidas is een belangrijke partner geweest sinds de oprichting van de MLS en we zijn trots dat deze samenwerking verlengd is en samen met ons het Noord-Amerikaanse voetbal wil laten groeien. We gaan samenwerken aan innovatieve concepten om de sport en onze elite atleten in de spotlights te zetten. Daarnaast gaan we onze missie om top Noord-Amerikaanse voetbalspelers te ontwikkelen intensiveren. De MLS heeft ook aangekondigd dat het geld uit de nieuwe deal grotendeels gebruikt wordt voor investeringen in de ontwikkeling van jeugd.

Adidas en MLS maken er dus serieus werk van, want als je qua financiën al mee kan met de allergrootste sporten uit het land zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Natuurlijk zal het nog even duren voordat voetbal qua kijkcijfers echt kan aanhaken bij basketbal, honkbal en American Football, maar dankzij adidas zijn ze weer een stap dichterbij. Klasse!

De shirts die adidas voor MLS clubs maakt zijn trouwens minimaal net zo vet als in Europa. Hier vind je onze selectie vetste shirts voor dit seizoen in Noord-Amerika.