De beste (en meest smerige) manier om van kramp af te komen

Je hebt je dit weekend weer maximaal uitgesloofd op het voetbalveld en je bent tot het gaatje gegaan. Dat zorgt niet alleen voor een voldaan gevoel, maar brengt ook risico’s met zich mee: kramp. Het is een teken dat je goed bezig bent geweest, maar het kan ook ontzettend pijnlijk zijn. Beter voorkom je het dus. Zoals de meeste weten ontstaat kramp doordat de spieren uitgedroogd zijn of mineralen verliezen zoals kalium en calcium. Wat jij er nu tegen doet is waarschijnlijk strekken of wat water drinken, maar er is een veel effectiever alternatief.

Augurkensap

Of je vrolijk wordt van het alternatief betwijfelen we, maar effectief is het zeker. We hebben het over augurkensap en ja, dat klinkt best smerig. De hoge natrium en kalium gehaltes in het sap verlicht de krampen veel sneller dan water en een groot aantal atleten wereldwijd verkiest augurkensap boven bekende sportdrankjes. The Times-Picayune claimt zelfs dat veel sportmensen het drinken vóórdat ze te werk gaan, om hun lichaam klaar te maken voor alles wat het te verduren krijgt.

The Times-Picayune zegt dat augurkensap ongeveer 20 keer zoveel natrium en 8 keer zoveel kalium bevat dan een gewone sportdrank. Over de kramp-helende kracht van het sap zeggen ze het volgende: “Augurkensap activeert de zenuwreceptoren in de keel en buik die zenuwsignalen sturen die de storing in de spieren stopt.” Er zou aanvullend onderzoek nodig zijn om dit te bevestigen. Het klinkt hoopvol, maar helaas klinkt het niet lekker.

Leestip: Zo voorkom je kramp tijdens een training of wedstrijd

Bron: Joe.co.uk