De lichaamshouding die het beste is als je buiten adem bent

We zullen niets nieuws zeggen als we zeggen dat voetbal een behoorlijk vermoeiende sport is. Voor de een wat meer dan de ander natuurlijk, afhankelijk van de conditionele capaciteiten van de speler. Sommigen staan namelijk na 5 minuten al naar adem te happen, terwijl de ander het veel langer volhoudt. Toch zal niemand er aan ontkomen dat je op een bepaald punt in de wedstrijd even helemaal buiten adem bent. Maar wat moet je dan doen?

De beste houding als je buiten adem bent

Eigenlijk zijn er twee houdingen die je vaak ziet als iemand er even doorheen zit: voorover buigen en happen naar adem of rechtop blijven staan en de handen achter het hoofd doen. Ons werd altijd wijs gemaakt dat die tweede optie de beste optie is, maar wat blijkt nu: dat is niet zo.

Wetenschappers aan de Western Washington University hebben onderzoek gedaan naar de meest effectieve manier om de hartslag naar beneden te krijgen tussen inspanningen door. Ze testten een groep die rechtop bleef staan met de handen achter het hoofd en een tweede groep die voorover gebogen stond met de handen op de knieën. De groep die voorover gebogen stond kreeg de hartslag met 22 slagen per minuut sneller naar beneden dan de groep die rechtop bleef staan.

Dan weet je het dus voor de volgende keer dat je weer compleet buiten adem bent. En zeker met de zomerse temperaturen zal deze tip goed van pas komen. Wat je sowieso kunt doen om te voorkomen dat je snel in ademnood bent is je conditie verbeteren. Dat doe je met deze 5 eenvoudige tips.

Bron: FourFourTwo