Betekent dit het einde van de roze voetbalschoen?

De ene voetballer vindt het schitterend, de ander heeft er een bloedhekel aan: roze voetbalschoenen. Ondanks de verdeeldheid gebruikten vele merken de kleur voor hun voetbalschoenen. De laatste releases lijken een verandering aan te tonen en dus vragen wij ons af: Is dit het begin van het einde van de roze voetbalschoen?

Nike, adidas, Puma, noem ze maar op. Met de start van het nieuwe seizoen in zicht heeft elk sportmerk weer nieuwe voetbalschoenen op de markt gebracht. Wat dus opvalt is dat de kleur roze bijna helemaal ontbreekt. We nemen ze even door.

Puma bracht hun nieuwe evoTOUCH in twee kleuren uit. Waar de meeste merken zo’n release in hele felle kleuren staken heeft Puma voor de combinaties zwart/groen en wit/groen gekozen. Redelijk straight forward dus. De nieuwe evoSPEED en evoPOWER hebben ook redelijk gangbare kleuren (rood, zwart, wit) gekregen, waar hun voorgangers voor de helft knalroze waren.

puma evoTOUCH zwart 1_1

Ook adidas was niet vies van (een beetje) roze op hun kicksen. Toch heeft het merk nu gekozen voor andere kleuren. Nog steeds erg opvallend, maar roze blijft buiten schot in hun nieuwe Speed of Light Pack.

adidas speed of light 2

Nike spande de kroon met het gebruik van de zuurstokkleur. Met name de Mercurial moest er regelmatig aan geloven. In hun nieuwe Pitch Dark Pack heeft de Mercurial wederom wat roze details gekregen, maar is het tot een minimum beperkt. Als zelfs de Mercurial steeds minder roze wordt, dan lijkt er toch een verandering gaande.

Nike Pitch Dark Mercurial

De laatste releases doen ons geloven dat het einde van de kleur roze nabij is. Althans, in de voetbalschoenenmarkt. Toch is er een tweetal redenen waarom wij denken dat de afwezigheid slechts tijdelijk zal zijn.

Populair – Ondanks dat erg veel voetballers roepen dat ze die roze schoenen zo verschrikkelijk vinden, zijn ze toch ontzettend populair gebleken. Met name onder de wat jongere spelers was de roze Mercurial heel erg gewild. Merken zien dat en proberen daarna nog meer opvallende kleuren uit. Wellicht dat ze nu dus voor een andere kleur kiezen, maar roze zal zeer waarschijnlijk zijn comeback gaan maken.

Merken willen ‘hun moment’ creëren – In november spraken wij met Nike-designer Max Blau. We vroegen hem waarom merken als Nike zo vaak voor kleuren kozen die eigenlijk nooit bij een clubtenue passen. Zijn antwoord was als volgt samen te vatten: ‘wij willen graag ons eigen moment creëren en de schoen laten opvallen. Een opvallende kleur helpt daarbij. Of die goed bij het tenue past is voor ons minder relevant.’ Dit is Nike’s goed recht. Als zij de aandacht naar de schoen willen trekken dan is roze een voor de hand liggende optie. Niet alleen in het verleden, maar waarschijnlijk ook in de toekomst.

Hoewel roze enigszins ontbreekt in de laatste releases, verwachten we dat het haar comeback toch weer gaat maken. Het zal een kwestie van tijd zijn.

Leestip: Wat zegt de kleur van je voetbalschoenen over jou?