Kun je beter doorhalen of een paar uurtjes slaap pakken?

Je hebt er soms van die avonden/nachten tussen zitten dat het gewoon veel te gezellig is om naar huis te gaan. Misschien niet zo verstandig als je de dag daarna een wedstrijd hebt, maar dat maakt jou op dat moment geen fuck uit. Op het moment dat je thuis komt kijk je naar de klok en zie je dat het alweer 8 uur ’s ochtends is en om half 11 moet je alweer richting het voetbalveld. Wat doe je dan? Twee uurtjes slaap pakken of doorhalen?

Doorhalen of slapen?

Je lichaam maakt in wakkere toestand adenosine aan, een stof die ervoor zorgt dat je minder alert bent. Als je te lang niet geslapen hebt kan het hormoon ervoor zorgen dat je minder goed kunt nadenken, praten of je ogen niet open kunt houden. De enige oplossing voor deze problemen is een diepe slaap. Dit breekt namelijk de hormonen af. Volgens hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof is wakker blijven daarom het stomste wat je kunt doen.

Hij geeft aan dat een nacht van 8 tot 10 uur slaap het beste is, maar ook als je die uren niet haalt moet je even je ogen dicht doen. “Wanneer je twee uur slaapt zit je op het juiste moment van het circadiane ritme. In de eerste periode van dat ritme kom je in een diepe slaap terecht en daarin breek je adenosine het snelst af. Na twee uur slaap heb je al meer dan 50 procent afgebroken.” Gewoon even slapen dus. Kan zomaar het verschil maken tussen catastrofale blunders of een prima pot.

De kans op een kater na zo’n gezellige avond is trouwens ook gigantisch. Deze 10 verschillende types kater herken je sowieso allemaal.

Bron: Men's Health