Bier gezond of ongezond? De feiten en fabels op een rijtje

Eigenlijk hoeven we helemaal geen reden te verzinnen om een biertje te drinken, daar zijn we immers man voor, maar het weekend staat weer voor de deur en de mensen in het zuiden gaan carnaval vieren. Dat wordt weer flink zuipen en de dag erna afzien met een kater. Je hoort dan vast wel eens van je moeder, vriendin of iemand anders dat je beter iets anders dan dat pilsje kunt pakken, maar in hoeverre is bier nou eigenlijk ongezond? We zetten even de feiten en fabeltjes op een rijtje.

Guardiola bierdouche

Feiten

Bier is een natuurproduct

Bier wordt gemaakt van allemaal natuurlijke ingrediënten: water, mout, hop en gist. Met deze vier ingrediënten als basis worden er over heel de wereld tienduizenden verschillende bieren gebrouwen.

Bier kan passen in een gezonde leefstijl

De verantwoorde bierconsumptie is maximaal twee glazen per dag voor mannen en maximaal één glas per dag voor vrouwen (sorry dames). De gezondheidsraad beaamt dat dit kan passen in een gezonde leefstijl. Niet alleen de gemiddelde wekelijkse alcoholconsumptie speelt een rol, maar ook het drinkpatroon is van grote invloed op de gezondheidseffecten. Matige én gelijkmatige alcoholconsumptie (1 á 2 glazen per dag) is gunstiger dan heel de week niet drinken en jezelf in het weekend vol gieten. Verdeel die krat pils dus over heel de week.

Bier = wijn = gedistilleerd

Bier, wijn en gedistilleerd lijken meer op elkaar dan je misschien in eerste instantie denkt. Geschonken in een standaardglas bevatten ze allemaal ongeveer 10 gram alcohol en 100 kcal. Ook de gezondheidseffecten voor deze drie dranken zijn nagenoeg hetzelfde.

Verantwoorde bierconsumptie kan positieve effecten hebben op de gezondheid

Drink jij regelmatig, maar wel met mate zonder pieken? Dan kan dit een gunstig effect hebben op hart en bloedvaten, ouderdomssuikerziekte en dementie. Hier moet ik wel bij zeggen: als je niet drinkt, laat dat dan zo en ga niet met mate drinken voor je gezondheid.

Een keer naar de wc en het hek is van de dam

Alcohol remt de productie van het hormoon ADH. Dit hormoon zorgt er normaal gesproken voor dat het lichaam vocht vasthoudt. Door de daling van het ADH, wordt meer vocht uitgescheiden. Dit effect geldt voor alle alcoholhoudende dranken. Ook het relatief hoge gehalte water dat in bier zit (90%) zorgt er natuurlijk voor dat jij geregeld het toilet moet bezoeken.

fabeltjeskrant

Fabels

In bier zit meer calorieën dan in wijn

Een standaardglas bier (250 ml) en wijn (100 ml) bevatten beiden rond de 100 kcal.

Een glas bier staat qua calorieën gelijk aan een boterham met kaas

Een pilsje levert rond de 100 kcal terwijl een boterham met kaas al snel de 160 kcal aan zal tikken.

Alcohol verdwijnt bij het bereiden van een gerecht

Na een uur koken is 75% van de alcohol verdampt, na tweeënhalf uur 95%. Na flamberen is nog 75% van de alcohol in het gerecht gebleven.

Alcoholvrij bier is de ideale sportdrank

Alcoholvrij bier bevat niet voldoende koolhydraten, eiwitten en natrium om jou tijdens het sporten voldoende te kunnen laten herstellen.

Bier bevat geen gluten

Bier kan gluten bevatten. Gluten is een graaneiwit en komt voor in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Een deel van het gluten in de gerst- of tarwekorrel wordt tijdens het mouten afgebroken. Na het brouwproces is er nog weinig van de eiwitten in het eindproduct over, maar het bier kan nog sporen van gluten bevatten.

Bier bevat geen voedingstoffen

Bier wordt gemaakt van natuurlijke grondstoffen (water, graan, hop en gist) en bevat naast alcohol, kleine hoeveelheden vitamines B, mineralen en vezels.

Leestip: Dit is de beste manier om van je bierbuik af te komen