Is een broodje kroket in de rust wel zo slecht voor een voetballer?

Heel voetballiefhebbend Nederland stond gisteren even met de mond vol tanden. Niet omdat het weer eens onrustig is bij Ajax, maar omdat Michiel Kramer tijdens de rust van de bekerwedstrijd tegen Heracles even een broodje kroket naar binnen aan het schuiven was. Iets waar Giovanni van Bronckhorst duidelijk niet blij mee was. Wij vroegen Cas Fuchs (Sport & Voedingswetenschapper aan de Universiteit van Maastricht) of het wel zo erg is om een broodje kroket te eten tijdens de rust. 

Een broodje kroket tijdens de rust: kan dat?

Het feit dat Feyenoord de voeding goed controleert is verstandig. Ze nemen het serieus en ze vragen professioneel gedrag van de spelers. Daarnaast hebben ze waarschijnlijk een bepaald dieet of richtlijnen waar ze zich aan dienen te houden. Toch zat Kramer er niet volledig naast.

Een wit broodje levert voornamelijk snelle suikers, die interessant zijn voor snelle energie naar de spieren. Hij had wellicht wel wat slimmer kunnen zijn met de keuze wat hij op zijn broodje stopte, want een klein kroketje levert wat koolhydraten, eiwitten (~6 gram) en relatief wat vetten (~16 gram). Die combinatie van extra eiwitten en vetten is iets wat je beter kunt laten als je wilt invallen, aangezien dat juist weer de opname van de suikers kan vertragen. 

Als je deze hoeveelheden eiwitten en vetten combineert met de inname van suikers dan komt er minder suiker in je transportkanaal (bloed) en naar de spieren over een periode van 2 uur. Aangezien de wedstrijd dan al lang voorbij is had Michiel beter moeten weten.

Nu is de vraag in hoeverre dat “kleine broodje” kroket een grote invloed zou hebben gehad op zijn prestaties, maar aangezien er genoeg betere opties zijn en er professioneel gedrag verwacht wordt bij een topclub als Feyenoord had Kramer beter kunnen vragen of ze wat jam op zijn witte broodje wilden smeren. Iets voor de volgende keer om aan te denken Michiel! Hier lees je wat je het beste kunt eten en drinken tijdens de rust om helemaal klaar te zijn voor de tweede helft.