Maak van jouw chocolade been een gouden been

Boksers kunnen, net als de meeste vechtsporters, niet zonder hun springtouw. Zodra de wekker gaat pakken ze hun ‘gouden koord’ van het nachtkastje en gaan ze al springend de dag door. Niet omdat ze van huppelen houden, maar omdat het voor hen het verschil tussen winnen en verliezen kan betekenen. Hetzelfde geldt in principe voor voetballers. Zo’n simpel stukje touw kan natuurlijk helpen bij het verbeteren van je voetenwerk en conditie, maar daar gebruiken we het vandaag niet voor.

Een springtouw gaat je helpen om tweebenig te worden. Hoe dan? Bij het schieten met je ‘verkeerde been’ is de coördinatie en balans van je goede been misschien wel het allerbelangrijkst. En laat die nou vaak onderontwikkeld zijn. Om deze een flinke upgrade te geven gaan we dus aan de slag met een springtouw.

Warming-up
Pak een springtouw. Tijdens deze warming up ga je touwtje springen op de old school manier, met twee benen dus.

  • Begin met 5x 30 seconden rustig springen, met steeds 15 seconden rust
  • 4x 1 minuut intensief, met daartussen 30 seconden rust

touwtje springen

Het schot van je ‘verkeerde’ been trainen
Nu ga je de coördinatie en balans verbeteren, zodat je uiteindelijk beter kunt schieten met je zwakke been. Ben je rechts dan spring je met je rechterbeen en houd je je linker been omhoog. Ben je links, dan dus precies andersom.

  • 4x 30 seconden op één been, spring hierbij met je goede been en trek de knie van je mindere been op tot heuphoogte en houd hem de gehele oefening in deze stand. Spring bij elke sprong een stukje naar voren, achter, links of naar rechts. Je kunt eventueel een kruis op de grond tapen en elke keer in een ander vak springen.

Doe dit zo’n 4 keer per week (het duurt maar een paar minuten) en jouw traptechniek zal er zienderogen op vooruit gaan. Ook worden je enkels en voeten sterker, waardoor je kans op blessures minder groot is.

My-PersonTrainer

Wil jij de hele week door tips en oefeningen om je lichaam te verbeteren? Voor slechts €5 euro per maand insipireren de experts van My-PersonalTrainer je met superhandige tips en tools, workouts, challenges en gezonde recepten. Dit alles zit verwerkt in een hele mooie app waarin je ook nog eens jouw prestaties kunt monitoren. Dat klinkt als muziek in de oren toch? Meer info over dit topinitiatief vind je hier.