Dit zijn de 8 beste dingen om ná de wedstrijd te eten

Of je nu een heerlijke wedstrijd achter de rug hebt of op handen en voeten naar huis kruipt na leg-day: de juiste voeding is de laatste hindernis die je moet nemen om je inspanning goed af te kunnen ronden. Je hebt een maaltijd nodig die zowel gezond als goed voor je spieren is, maar het liefst ook snel klaar is. Ook heb je voldoende eiwitten, vitamines en mineralen nodig om volledig en snel te herstellen. We hebben een aantal toppers voor je op een rijtje gezet waarmee je niet alleen genoeg eiwitten binnenkrijgt, maar ook de juiste voedingsstoffen om ze te kunnen verteren.

Amandelen

Vrije radicalen (kleine, uiterst actieve, agressieve stofjes) veroorzaken vermoeidheid, maar de antioxidanten in rauwe amandelen gaan ze tegen.

voetbal voeding

Magere Franse kwark
Magere Franse kwark zit tjokvol met eiwitten. Voed je spieren met kwark zoveel als je op kan. Succes!

Tuinbonen
Deze groenten zijn rijk aan ijzer en bestrijden vermoeidheid en dat zwakke gevoel. Ook geven ze de zuurstof in je lichaam een boost, waardoor het extra goed door je lichaam wordt gepompt.

Makreel
Perfect door de 21 gram eiwitten per filet, een goed alternatief voor de veel duurdere zalm bijvoorbeeld.

Waterkers
Voeg dit rauwe ingrediënt toe aan salades: betacaroteen en vitamine E bevorderen spierherstel.

Kokosnoot
Het vruchtvlees van de kokosnoot bevat mangaan, een mineraal dat enzymen activeert om eiwitten in energie om te zetten.

sportvoeding

Ananas
Een voedzame vrucht. Het levert vitamine C om nieuwe weefsels aan te maken en bromelaïne om de eiwitvertering te bevorderen.

Citroen
Knijp een citroen uit boven je glas water; Citrus is een bron van kalium, wat kramp en ongecontroleerde spiertrekkingen tegengaat.

Zorg dus dat je moeder, vriendin of vrouw deze dingen in huis haalt. Kun je na een loodzware wedstrijd of training meteen in herstelmodus.

Leestip: Dit voedsel kun je het beste net voor de wedstrijd eten.