De enige 4 goede redenen om een training over te slaan

Je bent moe, druk en je benen willen maar één ding: lekker thuis blijven. Leuk geprobeerd, maar het klink nog steeds als een belabberd excuus. Er zijn echter gevallen waarbij het veroorloofd is om met je benen omhoog een Netflix-serie aan te slingeren tijdens jouw eigenlijke trainingstijd. Soms heeft je lichaam nou eenmaal tijd nodig voor rust en herstel. Doorgaan op zo’n moment zou een nog grotere achterstand op kunnen leveren, namelijk blessures of zelfs ziektes. Hieronder een aantal situaties die vragen om een rustdag.

Je hebt nog spierpijn van (eer)gisteren 

De zogenaamde spierkater. Een stevige training veroorzaakt kleine scheurtjes in je spierweefsel. Dat is positief, want door reparatie wordt je sterker. Doortrainen met stijve, pijnlijke spieren kan ervoor zorgen dat je houding niet meer top is. Je kunt tijdens een oefening gaan compenseren aan een bepaalde kant of een beweging niet meer goed uitvoeren, met blessures als resultaat. Je kan natuurlijk wel gewoon je bovenlichaam trainen wanneer je benen zeer doen. Doet je hele lichaam pijn? Dan is dat een goede reden om een keer te ontspannen.

Je loopt al weken rond met het gevoel dat je een nacht hebt overgeslagen 

Dit is geen gevalletje ‘niet zo fit’, waar een training meestal wel bevorderend voor werkt. Wanneer je al meer dan twee weken het gevoel hebt dat elke stap er een teveel is, vervang dan je sportschool bezoekje eens door een bezoek aan je huisarts. Je kunt een serieuze medische kwestie zoals chronische vermoeidheid namelijk beter uitsluiten.

Je blijft maar last houden van je knie of voet tijdens het rennen 

Aanhoudende pijn is als een alarmbel. Wanneer jouw rookmelder thuis afgaat, blijf je toch ook niet stug op de bank zitten? Je stevent af op overbelasting, een blessure of misschien heb je er zelfs al een blessure zoals hielspoor of spanningsbreuk te pakken. Pak je rust tot je weer pijnloos kunt trainen. Gaat de pijn maar niet weg? Laat de fysio er even naar kijken.

Je hebt koorts 

Een verhoogde lichaamstemperatuur is een dikke vette streep door jouw sportieve activiteiten. Jehoort wel eens iemand zeggen: “even een rondje rennen, misschien zweet ik het er wel uit”. Nogmaals: een dikke vette streep er doorheen. Intensieve lichaamsbeweging verhoogt je interne temperatuur en dat staat je herstel zeker in de weg. Als je een griepje op voelt komen, stuur jezelf dan naar bed in plaats van dat je een rondje gaat rennen.

Leestip: Dit 7-daagse schema maakt van jou een onverslaanbare speler

Wil je meer tips en super effectieve workouts? Volg my-personaltrainer.nl op Facebook & Instagram.

13900893_1040445636025048_1998240525_n