Deze 3 oefeningen maken je functioneel sterker

Om als voetballer profijt te hebben van krachttraining moet je lichaamsdelen trainen die je bij het voetbal nodig hebt. Misschien wel de belangrijkste is je core (‘kern’). Je core is opgebouwd uit de buikspieren (rechte, schuine en dwarse),  het middenrif, de bekkenbodemspieren en diepe rugspieren. Over het algemeen geldt dat hoe sterker je core is, hoe groter je totale krachtpotentie is. Hierdoor kun jij meer snelheid genereren tijdens sprints, heb je een betere balans en meer sprongkracht. Klinkt goed toch? Speciaal daarom hebben we drie oefeningen die je gaan helpen jouw core flink te versterken.

Plyo medicine ball push-up – Het doel van deze plyo push-ups is om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te gebruiken. Op deze manier vergroot je je kracht- en explosiviteitsvermogen.

Medicine ball push-up – Bij deze oefening wordt, net als bij de vorige, een medicine ball gebruikt. Deze verzwaarde bal is voor fitnessdoeleinden ontwikkeld. Mocht je niet te beschikking hebben over een dergelijke bal, dan kun je een voetbal gebruiken. Let wel op dat de bal niet onder arm of voet vandaan schiet. Dan kun je jezelf lelijk bezeren.

Pull-up – Heb je moeite met pull-ups? Maak ze makkelijker door een weerstandsband aan de optrekstang te bevestigen. Hang met je knieën in de band tijdens het optrekken. Kun je geen pull-ups doen? Doe inverted rows. Hiermee maak je je rug sterker.

Leestip: Zo krijg jij de sprongkracht en snelheid van Cristiano Ronaldo

my personaltrainer

Wil jij de hele week door tips en oefeningen om je lichaam te verbeteren? Voor slechts €5 euro per maand inspireren de experts van My-PersonalTrainer.nl je met superhandige tips en tools, workouts, challenges en gezonde recepten. Dit alles zit verwerkt in een hele mooie app waarin je ook nog eens jouw prestaties kunt monitoren. Dat klinkt als muziek in de oren toch? Meer info over deze topdienst vind je hier.