Deze 6 voedselfabels mag je allemaal vergeten

Je wordt tegenwoordig doodgegooid met wat je allemaal niet mag eten. Gluten zijn slecht voor je, er zitten te veel koolhydraten in, je krijgt er kanker van en ga zo nog maar even door. Je krijgt bijna het gevoel dat je beter op een ‘niet eten dieet’ moet gaan om niks schadelijks binnen te krijgen, maar in feite zijn veel van de dingen die je hoort gewoon fabels. Tijd om er mee af te rekenen dus, want je kan het een en ander best eten en fit blijven.

Brood is slecht

Brood bevat gluten en koolhydraten, wat volgens velen reden genoeg is om het te mijden. Als je een gluten-allergie hebt is dat verstandig, maar anders kunnen gluten geen kwaad. En wat koolhydraten betreft is het simpel: zolang je niet alleen maar koolhydraten eet is het zetmeel niet schadelijk.

Eieren zijn een ‘no-go’

De mythe over eieren zegt dat je er hart- en vaatziekten door kunt krijgen en voor een hoog cholesterolgehalte zorgt. Ja, het bevat veel cholesterol, maar eten met veel cholesterol zorgt niet meteen voor meer cholesterol in je bloed. Onderzoek heeft juist bewezen dat eieren een uitstekende bron van eiwitten, vetten en voedingstoffen zijn. Vergeet die mythe dus maar.

eieren

Van rood vlees krijg je kanker

Kanker wordt nooit beïnvloedt door één externe factor, daar is de ziekte veel te ingewikkeld voor. Eigenlijk kan alles wat we eten kanker veroorzaken, zoals anti-oxidanten, maar om één schuldige aan te wijzen is onmogelijk. De wetenschap heeft aangetoond dat rood vlees alleen risicovol is als je een ongezonde levensstijl hebt. Roken, geen groenten eten en nooit sporten bijvoorbeeld. Anders hoef je je geen zorgen te maken.

Zout zorgt voor een hoge bloeddruk en moet dus vermeden worden

Als je zoutgevoelige hypertensie hebt kun je zout beter vermijden inderdaad, maar als je hier geen last van hebt is er geen enkel bewijs dat zout zorgt voor een hoge bloeddruk. Kanttekening: in de Westerse wereld eet de gemiddelde persoon ongeveer twee keer zo veel sodium dan wat ze aanraden. Dat zorgt misschien niet voor die hogere bloeddruk, maar kan natuurlijk wel voor andere problemen zorgen.

Nieren en botten raken beschadigd door te veel eiwitten

Ook eiwitten hebben regelmatig kritiek te verwerken, want het zou schade aanrichten bij de botten en nieren. Het onderzoek waaruit bleek dat je nieren beschadigd raken door eiwitten is achterhaald, dus dat kun je vergeten. Ook de botten ondervinden geen schade, want eiwitten hebben nul effect op je gebeente. Zelfs bij grote hoeveelheden niet.

Meerdere kleine maaltijden versnelt de stofwisseling

Men is er ooit achtergekomen dat het verteren van een maaltijd je metabolisme ietwat versnelt, maar dat kun je alleen vasthouden door meer voedsel te eten. Onderzoek heeft bewezen dat het niet uitmaakt hoe veel maaltijden je naar binnen werkt. Vaker kleine maaltijden eten zorgt er zelfs voor dat je door de dag heen meer calorieën nuttigt.

Leestip: Dit voedsel kun je het beste net voor de wedstrijd eten

Bron: Men's Health