Deze 7 groenten moet iedere sporter in huis hebben

Als voetballer, maar eigenlijk als sporter in het algemeen, is het belangrijk om op je voeding te letten. Jouw lichaam is je tempel en daar behandel je het ook naar. Toevallig hebben wij een lijstje klaar staan met 7 groenten die jij sowieso in huis moet hebben, want groenten met veel vitamines en weinig calorieën zijn een absolute must voor iedere sporter. Ideaal voor als je nog wat wilt afvallen, maar ook perfect voor als je gewoon een gezonde lifestyle nastreeft.

7 perfecte groenten voor elke sporter

watercress

1. Waterkers

Doe er de volgende keer als je weer een salade maakt wat waterkers bij. Je kunt er een halve kilo van eten en maar 53 kcal binnenkrijgen. Daarnaast zit het boordevol vitamine A, C en K.

2. Snijbiet

Snijbiet, familie van de rode biet, levert je een boost van vitamines en essentiële voedingsstoffen op, voor heel weinig kcal. Als je voldoende snijbiet aan je voedingsinname toevoegt, krijg je in ieder geval je dagelijkse vitamine K, de helft van de vitamine A en 16% van de moeilijk te verkrijgen vitamine E (goed voor je mentale gezondheid) binnen. Doe het in je salade of wok deze mee bij de rest van je maaltijd.

3. Groene paprika

Een kom groene paprika (in blokjes gesneden) voorziet je van meer vitamine C dan een sinaasappel, met maar een derde van de kcal. Groene paprika is over het algemeen wat goedkoper dan zijn rode, gele en oranje broertjes en bevat veel voedingsvezels, eiwitten en vitamine A.

4. Postelein

Dit eetbare onkruid is vaak te koop in de zomer. Het bevat het meeste aantal omega 3 vetten van welke eetbare plant dan ook. Zie postelein als een super alternatief voor vette vis of sla.

5. Raapstelen

Je kan voor maar 100 kcal een pond van deze groente eten. Een portie raapstelen staat gelijk aan 7 kcal en geeft je meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine K. Het is één van de beste voedingswaren voor je lever en bevat bovendien vitamine A en C, calcium, foliumzuur, ijzer en evenveel eiwit als spinazie.

Raapstelen

6. Radijs

Deze kleine, pittige balletjes zijn te eten als gezonde snack. De voedingswaarden van radijs verschillen per soort, maar over het algemeen bevat radijs een grote hoeveelheid vitamine C en helpt het je spijsverteringsproces.

7. Asperges

Een kilo asperges (wat veel meer is dan jij in een keer op kunt) bevat minder dan 200 kcal. Elke portie zit vol botversterkende vitamine K en is rijk aan foliumzuur, wat hartaandoeningen tegengaat. Het schijnt ook zo te zijn dat asperges een wondermiddel zijn tegen een kater. Dus zorg dat je ze in huis hebt voor je ’s avonds de kroeg in duikt.

Leestip: Zo kom je er precies achter hoe jij er conditioneel voor staat